Na druhou stranu jsou i banky, které centrálně řízené marketingové akce na získávání klientů prostřednictvím doporučení těch stávajících nevyužívají. „S našimi klienty průběžně pracujeme a motivujeme je k doporučování svých známých prostřednictvím voucherů na služby nebo produkty,” uvedla pro Právo Alena Nováková z Expobank CZ.

Podobný přístup zaujaly například Sberbank, Fio banka či Air Bank. „Chceme, aby nás klienti svým blízkým doporučovali proto, že jsou s námi spokojeni, ne proto, že za to dostanou nějakou odměnu,” doplnil Vladimír Komjati z Air Bank.

Kampaně mají dlouhou tradici

Kampaně MGM (member get member) jsou mezi bankami hojně využívané, některé je pořádají dlouhodobě či opakovaně. Kampaně svůj cíl plní, banky uvádějí, že díky nim sledují nárůst počtu klientů v řádu desítek tisíc.

Například největší tuzemská banka Česká spořitelna v letech 2013 a 2014 uskutečnila dvě časově omezené akce zaměřené na doporučení klientů. „Každá kampaň přivedla přes dvě desítky tisíc klientů,” doplnila mluvčí Kristýna Havligerová.

Program „Doporuč a získej” UniCredit Bank je podle mluvčího banky Petra Plocka také úspěšný. „Na celkovém nárůstu klientů se dlouhodobě podílí zhruba deseti procenty,” doplnil Plocek.

S velkým ohlasem se setkaly i podobné kampaně pořádané ČSOB a Era (proběhly vloni na podzim a letos v únoru a březnu), stejně tak akviziční kampaň Komerční banky z jara 2013, která vedla k nárůstu aktivních klientů.

„Vydělat si” můžete až 22 500 korun

V současné době má kampaně MGM rozjeté šest bank a klient si doporučováním nových klientů může přijít na velmi slušnou odměnu.

Například až 22 500 korun nabízí Zuno ve své dlouhodobé akci od poloviny roku 2011, která bance přinesla již zhruba 40 tisíc klientů. „V rámci akce myFRIENDS dostane 300 korun náš klient, na jehož doporučení si v Zuno otevře účet nový zákazník. Pokud pak do 30 dnů zaplatí kartou, dostane 300 korun i on. Nezáleží na tom, kolik přátel náš klient doporučí,” upřesnil mluvčí banky Vladimír Michna.

Dlouhodobě úspěšnou kampaň, během níž si může klient „vydělat” až 19 500 korun, má ING Bank. Kampaň se týká spořicího účtu ING Konto a investice do ING Podílových fondů. Za každého doporučeného klienta, který si produkty sjedná, můžete získat až 300 korun.

Bez omezení v počtu doporučených klientů pořádá MGM kampaň Equa bank. Pokud si na popud jejího klienta založí nový klient běžný účet a do dvou měsíců provede platbu kartou, dostanou oba 100 korun. Bonus 300 korun získají oba klienti v případě, že si nový klient na doporučení sjedná RePůjčku a od smlouvy do 14 dnů neodstoupí.

Od 16. do 31. března 2016 si doporučením nových klientů, kteří si otevřou v mBank osobní či podnikatelský účet mKonto, můžete na svůj účet v mBank připsat až 2500 korun. Doporučit můžete až pět nových klientů, za každého vám náleží odměna 500 korun.

Od dubna plánuje opětovné spuštění doporučovacího programu UniCredit Bank, kdy můžete doporučit až pět nových klientů, kteří si uzavřou U konto, přičemž za každého získáte 300 korun.

Kampaň „Odměna za doporučení” již dva roky běží v Raiffeisenbank. „Pokud stávající klient doporučí dva nové klienty, kteří si u Raiffeisenbank založí také tarif eKonto, získá tím vedení eKonta Komplet zdarma,” uvedl mluvčí banky Tomáš Zavoral s tím, že standardní cena tohoto účtu je buď 129 korun, nebo 250 korun měsíčně v závislosti na tom, zda klient plní či neplní podmínky aktivity na účtu.