Vyplývá to z výsledků průzkumu Poštovní spořitelny. V Česku se mimo své bydliště několikrát do roka rekreuje více než třetina lidí z hlavního města, ale jen 16 procent lidí z vesnic a pětina z menších měst.

„Obecně se dá říci, že s velikostí města se četnost výjezdů na dovolenou zvyšuje,“ okomentovala pro Právo výsledky průzkumu výkonná ředitelka Poštovní spořitelny Vlasta Dolanská. Alespoň jednou do roka si dovolenou po ČR dopřávají nejvíce obyvatelé menších měst (45 %).

Ještě markantnější rozdíly jsou u zahraničních dovolených. Každoročně alespoň jednou do ciziny zamíří téměř polovina Pražanů (42 %), zatímco v případě obyvatel venkova a menších měst je to jen čtvrtina rodin.

Touhu cestovat o dovolené mimo domov ovlivňuje především výše příjmů, které jsou v Praze a ve velkých městech v průměru vyšší než na venkově. A rovněž to, zda mají lidé v místě trvalého bydliště zázemí, které jim umožňuje pohodovou rekreaci – například vlastní zahradu či pěknou přírodu v okolí.

Podle letošních údajů Asociace cestovních kanceláří ČR jsou nejprodávanějšími destinacemi pro leteckou dopravu Řecko, Turecko, ŠpanělskoEgypt, po vlastní ose Češi míří do ciziny nejčastěji do ChorvatskaItálie.

Podle výsledků jiného aktuálního průzkumu, od společnosti MasterCard, jezdí čas od času na zahraniční dovolenou 58 procent dotázaných Čechů. Více než čtvrtina respondentů (27 %) si dopřává dovolenou za hranicemi republiky alespoň jednou ročně.

Průzkum cestovatelských návyků nedávno provedla i konkurenční karetní společnost Visa Europe. Podle ní v uplynulých třech letech vycestovalo za hranice 8 z 10 Čechů (78 %) ve věku 18 až 64 let. Největší část z nich mířila k moři (64 %).

„Pro Čechy zůstává pořád fenoménem dovolená u moře. Na druhou stranu u něj mnohdy netráví celý pobyt, v posledních době zaznamenáváme zvýšenou poptávku po fakultativních výletech u pobytových zájezdů,“ uvedl marketingový ředitel EXIM Tours Stanislav Zíma. Podle něj narůstá zájem i o čistě poznávací zájezdy.

Roste podíl pobytů all-inclusive

Češi si také stále častěji kupují co největší množství služeb už při výběru zájezdu. Roste podíl pobytů tzv. all-inclusive, kdy rekreanti už nemusejí na místě vydávat další peníze například za jídlo, ovoce, zmrzliny či nápoje.

„Letos je tento trend velmi silný. Češi již pochopili, že nákupem dražšího zájezdu all-inclusive ve výsledku nakonec ušetří, protože budou mít všechno občerstvení a mnohdy také nejrůznější další služby, jako například půjčení sportovního vybavení, již v ceně zájezdu,“ potvrdil Zíma.

Dalším trendem je, že stále více Čechů využívá ke koupi své dovolené nabídky slevových serverů. Tyto prodeje podle nedávného průzkumu ČTK vzrostly meziročně až o 30 procent.

Může se vám hodit na službě Firmy.cz: