„V tomto segmentu pojištění stále existuje značný prostor pro další růst. Při srovnání třeba s Rakouskem či Německem je docela překvapivé, kolik domů či domácností u nás zůstává nepojištěných. Češi k pojistné ochraně svého majetku nepřistupují příliš zodpovědně,“ říká Radek Starosta z úseku pojištění majetku a odpovědnosti v Kooperativě.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Podle statistik České asociace pojišťoven je v některých oblastech bez pojištění až polovina domů. Pojištěných domácností je také zhruba polovina, přičemž průměrné stáří existujících smluv je zhruba devět let. Při katastrofických událostech bývá proti danému riziku pojištěna méně než polovina postižených objektů.

„Situace je taková, že lidé bohužel toto významné pojištění podceňují. Buď své obydlí nemají pojištěno vůbec, nebo pojistná částka není dostatečná. Pojištěna by přitom měla být každá stavba, na které jsou lidé existenčně závislí. Kdyby lidé přišli o střechu nad hlavou a dům či byt nebyl pojištěn, jde o skutečnou tragédii,“ zdůrazňuje mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková.

Tisíce lidí podle ní ocenily jistotu pojištění při vichřicích a krupobití a zejména při velkých povodních. „Pojištění domu stojí řádově kolem dvou tří tisíc korun ročně a náhradou v případě škody získává klient statisíce. Mírné zvýšení zájmu lidí o zabezpečení jejich majetku formou pojištění registrujeme zpravidla po nějaké konkrétní živelní události, ale jedná se o období maximálně dvou tří měsíců,“ konstatuje mluvčí.

Nejvíc se bojíme požáru

Podle mluvčího Kooperativy Marka Vícha se rodiny nejvíce bojí požáru. Třetina lidí také připouští, že není pojištěna dostatečně dobře, kdyby nastala totální škoda.
Podpojištění je podle zástupců pojišťoven jedním z největších problémů. „Zhruba u každé páté likvidované události se ukáže, že klientova smlouva byla podpojištěná. Nejčastěji v důsledku toho, že dlouho nebyla aktualizována pojistná smlouva,“ upozorňuje Čapková.

ČTĚTE TAKÉ:
Češi podceňují hodnotu svého majetku. Podpojištěna je každá druhá domácnost

Jak se podpojištění vyhnout, je přitom poměrně jednoduché. Stačí si čas od času zkontrolovat svoji pojistnou smlouvu a pojistnou částku navýšit. Týká se to zejména případů, kdy dojde ke zhodnocení majetku, například rekonstrukcí. Podle pojišťovacího makléře ze společnosti Insia Štěpána Zmátla čím hlouběji do kapsy lidé mají, tím více vymýšlejí, jak z pojistky něco dostat zpět.

„Lidé s nižšími příjmy raději pojistí dítěti úrazovku než domácnost. Nebo dům za tři milióny chtějí raději pojistit na dva milióny a hlavně aby v té pojistce byl pojištěný také skleník. Šance na šest tisíc korun jednou za dva roky z krup je pro ně víc než jistota pokrytí případné totální škody,“ říká Zmátlo.

Podle něj jsou na trhu velmi dobré pojistky, i ty opravdu špatné. A vodítkem není vždy cena. Lidé by měli být při výběru pojišťovny zodpovědní a pečliví, nicméně mnohdy stačí používat selský rozum.

„Není vám vše na první pohled jasné? Nerozumíte nabídce pojišťovny? Je smlouva nepřehledná a netransparentní? Neumí vám sjednávající zodpovědět vaše otázky? Jděte jinam. Na trhu je pojišťoven spousta, dům máte jen jeden. Špatná zkušenost bude bolet především vás,” radí pojišťovací makléř.

Lidé by si podle Zmátla měli dát pozor hlavně na to, že některé pojistky mají velmi nízké základní limity plnění nebo obsahují specifikace, kvůli kterým může klient na pojistném plnění nakonec dostat jen zlomek skutečné škody.

Sjednat si lze i různá připojištění 

K pojištění majetku a odpovědnosti je možné si sjednat řadu připojištění. Například Kooperativa, která na začátku letošního roku dosáhla v této oblasti pojištění miliónu smluv, loni představila připojištění právní ochrany ve spotřebitelských vztazích. Toto připojištění za 390 korun ročního pojistného zahrnuje právní poradenství a úhradu nákladů na právního zástupce, soudní poplatky nebo znalecké posudky, a to až do výše 200 tisíc korun.

Jde o případy, ve kterých klient vystupuje jako spotřebitel a jejichž předmětem je movitá nebo nemovitá hmotná věc nebo služba. Pojištění tedy klient může využít například ve sporu souvisejícím s reklamací vadného zboží nebo vadně provedených služeb. Pojištěnými jsou automaticky všichni členové domácnosti.

Cena pojištění zpravidla zahrnuje i asistenční službu. Asistenční služba bývá většinou k dispozici 24 hodin denně. V nouzi zprostředkuje služby například instalatérů, plynařů, topenářů nebo zámečníků.