Chovat se správně ke svým penězům, umět s nimi hospodařit a zbytečně se nezadlužovat by mělo být samozřejmostí. Člověk by se tomu měl učit už od nejútlejšího věku.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Nezbytnosti finančního vzdělání dětí a mládež jsou si vědomi lidé napříč všemi regiony České republiky. Nejintenzivněji je potřeba finančního vzdělávání dětí a mládeže vnímána lidmi z Čech (62 procent), následně pak z Prahy (58 procent) a o něco méně obyvateli Moravy (57 procent).

Sedm z deseti dotázaných se navíc domnívá, že by děti měly být finančně vzdělávány co nejdříve, tedy od základní školy, a jak škola, tak rodiče by se o to měli postarat především.

Kapesné dětem ukáže cestu

Naprostá většina lidí (96 procent) se domnívá, že by dětem mělo být vysvětleno hospodaření domácnosti, aby viděly, kolik peněz co stojí, a aby s penězi uměly správně hospodařit.

Doporučuje se začít dávat dětem kapesné od první třídy. Zprvu bude stačit desetikoruna týdněVeronika Kuřinová

„Děti by měly být začleněny do domácích porad o rozpočtu a částečně také do rozhodování o domácích financích. Získají tím schopnost nést zodpovědnost za svá rozhodnutí,“ uvedla Veronika Kuřinová ze společnosti Kruk.

Naučit děti hospodařit s penězi může podle odborníků také menší kapesné, se kterým mohou volně nakládat. S tím souhlasí tři čtvrtiny lidí v České republice. Nejčastěji přitom dostávají kapesné děti na Moravě (77 procent) a v Čechách (76 procent), nejméně pak děti v Praze (66 procent).

Více než polovina respondentů je zároveň přesvědčena o tom, že by děti měly dostávat kapesné menší finanční hodnoty a rodiče by jim měli spíše spořit. Podle předního českého psychologa Jeronýma Klimeše je to tak dobře: „Hlavním kritériem, které by rodiče měli v souvislosti s financemi svých dětí sledovat, je to, zda má dítě peněz o něco méně, než by si přálo. Právě pocit nedostatku totiž učí děti hospodařit a navíc se jedná o pocit, který je bude provázet celý život.“

I dítě by se mělo k výši kapesného vyjádřit

Výše kapesného závisí na každém rodiči a je žádoucí ho probrat i s dítětem. Tím mu dáte důvěru a pravomoc podílet se na rozhodování o svých financích a posílíte tím také jeho pocit zodpovědnosti a snahu s rozpočtem vyjít. Pokud dítě s kapesným hned nevyjde, není třeba kapesné okamžitě zvyšovat. Vyčkejte a dejte dítěti prostor, aby se naučilo s obnosem peněz vycházet.

„Záleží na schopnostech každého dítěte, ale obecně se doporučuje začít dávat dětem kapesné od první třídy. Zprvu bude stačit desetikoruna, kterou bude dostávat pravidelně jednou týdně. Každý školní rok dětem kapesné o stejnou sumu navýšíme tak, aby s nástupem do druhého stupně byla výše kapesného zhruba 300 korun měsíčně,“ doporučila Kuřinová.

Naučte děti vést rozpočet

Se zavedením kapesného je možné dítě také naučit vést určitý přehled o jeho příjmech (kapesné, finanční odměny či dárky) a výdajích (nákup hraček či sladkostí). Jakmile bude rozpočet hotov, můžete začít s plánováním. Po nějaké době, co si bude dítě zaznamenávat svoje příjmy a výdaje, zjistí, že mu vzniká přebytek peněz a naučí se pracovat s rezervou.

Vytvoří si cíl, kterého bude chtít dosáhnout a na co si bude chtít našetřit. Jak dlouho mu to bude trvat a s jakým úsilím, bude z rozpočtu patrné na první pohled.