Hlavní obsah

Cena. Sleva. Akce. Ostatní už v Česku při nákupech nemá význam

Právo, Novinky, Barbora Buřínská, Jiří Vavroň

Podle ceny nakupuje potraviny 82 procent lidí v České republice. Vyplývá to z průzkumu společnosti STEM/MARK pro společnost Cetelem. Podle expertů to má jasný důvod – nejvíce peněz ze svých rozpočtů vydají Češi za bydlení a následně za potraviny. Nejčastěji v průměru dva tisíce měsíčně za osobu.

Foto: Kateřina Severová, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Obě položky (bydlení a jídlo) v roce 2012 představovaly již téměř 45 procent všech (většinou nezbytných) vydání domácností,“ uvedlo ministerstvo práce a sociálních věcí.

Důchodci vydají za potraviny a bydlení dokonce dvě třetiny a více ze svých příjmů. Potraviny navíc patří mezi nejrychleji rostoucí položky domácích rozpočtů.

Kvalita je pro 90 procent kupujících důležitá, ale při rozhodování je zákazník ovlivněn cenou, ukázal průzkum. Pro dvě třetiny lidí je kvalitní potravina ta, která je nezávadná a neobsahuje náhražky.

„Ačkoli je kvalita potravin pro lidi důležitá, z výsledku průzkumu vyplývá, že často se jedná jen o přání či představu. Většina lidí se řídí při nákupu zejména cenou a kvalitní potraviny si často nemohou dopřát. Na druhou stranu je ale také třeba říci, že pojem kvalita vnímají lidé rozdílně,“ upozornil  Tomáš Siegler ze společnosti Cetelem.

Kolik měsíčně vydají Češi v průměru za jednu osobu za jídlo
Do 1000 Kč6,4 %
Do 1500 Kč20,0 %
Do 2000 Kč24,2 %
Do 2500 Kč14,4 %
Do 3000 Kč17,4 %
Do 3500 Kč6,0 %
Do 4000 Kč5,2 %
Do 5000 Kč2,4 %
Do 6000 Kč2,4 %
Více než 6000 Kč1,6 %

Méně pozornosti budí složení potravin. Podle průzkumu každý pátý Čech sleduje informace o složení potravin, ale buď je pro malá písmena na obalech často nedokáže přečíst, nebo jim nerozumí.

Větší pozornost věnujeme sledování data spotřeby a minimální trvanlivosti, těmto údajům věnuje malou pozornost jen osm procent kupujících.

Ceny jdou nahoru 

Prakticky každý Čech vnímá, že ceny potravin jdou nahoru, což pochopitelně vysloveně vadí devíti lidem z deseti. Lidé jsou nuceni sahat hlouběji do svých rodinných rozpočtů. Celkem 66 procent lidí uvedlo, že v současné době utratí v obchodech za potraviny více než před rokem, nejčastěji o 200 až 500 korun na osobu.

Na druhou stranu 30 procent lidí své výdaje na potraviny ani přes rostoucí ceny nezvyšuje.

Pro více než pětinu lidí jsou výdaje vysoké

Přestože většina lidí (64 procent) považuje své výdaje za potraviny za přiměřené, zhruba každý pátý člověk (22 procent) si myslí, že jeho výdaje jsou vysoké. Při nákupu se výhradně jen cenou potravin řídí 11 procent Čechů, dalších 71 procent pak na ni většinou také bere ohled.

Nejčastěji měsíční výdaje za potraviny na osobu v domácnosti dosahují částek mezi 1500 až 2500 korun (uvedlo 39 procent respondentů). Dalších 23 procent lidí utratí od 2500 do 3500 korun. Vyšší výdaje, tedy nad 3500 korun, uvedlo 12 procent dotázaných. Naopak do 1500 korun se vejde 27 procent lidí. Tyto útraty však nezahrnují částky, které lidé zaplatí za jídlo v restauracích či ve fastfoodech.

„Zvyšující se výdaje za potraviny nemusí poukazovat jen na samotné zdražování, ale rovněž na to, že někteří lidé místo toho, aby se stravovali v restauracích či fastfoodech, kupují potraviny v obchodech a dělají si častěji svačiny do práce nebo si vaří,“ uvedl Siegler.

Slevové letáky frčí

Slevové akce v super- a hypermarketech pomáhají lidem ušetřit nemalé položky. Není se proto čemu divit, že stále více lidí vyhledává slevy a pídí se po nich ve slevových letácích. Z průzkumu vyplynulo, že více než polovina lidí je pravidelně sleduje, více než dvě pětiny se do nich podívají jen občas a sedm procent lidí letáky vůbec nezajímají.

Stoupající ceny potravin mají vliv i na to, že lidé vyhledávají slevy častěji než dříve. Téměř polovina dotázaných uvedla, že slevové letáky v současné době sleduje více než před rokem.

Polovinu lidí farmářské trhy nelákají

Co se týče nákupního chování, jen sedm procent lidí nakupuje pravidelně na farmářských trzích, více než dvě pětiny lidí mají s tímto nakupováním zkušenosti, i když je pravidelně nevyhledávají. Polovina z nás však na farmářských trzích nenakupuje vůbec.

O něco více navštěvují Češi řeznictví. Třetina dotázaných chodí k řezníkovi pro maso a uzeniny pravidelně, 50 procent nepravidelně a 17 procent nenakupuje u řezníka vůbec.

Anketa

Co je pro vás víc rozhodující při nákupu potravin?
Kvalita
64,2 %
Cena
35,8 %
Celkem hlasovalo 15377 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám