Pokud by si lidé mohli určit vlastní číslo účtu, nejčastěji by je volili podle data narození, telefonního čísla či svých šťastných čísel. Na ta věří především ženy. Celkem 75 procent žen v březnovém průzkumu Raiffeisenbank uvedlo, že mají alespoň jedno šťastné číslo.

To muži jsou k numerologii skeptičtější, na šťastná čísla věří jen 58 procent z nich. Svými oblíbenými čísly by se řídila skoro třetina žen a jen pětina mužů.

Číslo účtu musí splňovat povinný formát ČNB

Raiffeisenbank volbu vlastního čísla účtu nabízí klientům od února, kdy do své nabídky zahrnula nový produkt eKonto Komplet. "Klientům nabízíme, aby si číslo účtu vybrali sami, například podle data narození svého nebo svých dětí," uvedl Jiří Čapek z Raiffeisenbank.

Přesto není úplně možné nadiktovat bankéři jakákoliv čísla, která byste chtěli mít v řadě. Konstrukce čísla bankovního účtu nemůže být jen tak náhodná. Jeho formát se totiž řídí takzvaným modulo 11.

"Úplně libovolné číslo použít nelze. Je to dáno povinným formátem ČNB, který musí každé číslo účtu splňovat. Na stejném principu funguje i konstrukce rodných čísel," uvedl pro Právo tiskový mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň.

Co musí splňovat číslo účtu
Struktura čísla účtu
1. část - předčíslí: délka 0-6 numerických znaků
2. část - základní část: délka 2-10 numerických znaků
3. část - kód banky: délka 4 numerické znaky
První a druhá část čísla jsou v písemné formě odděleny pomlčkou. Kód banky se uvádí za lomítkem.

Kontrolní mechanismus pro platnost čísla účtu
První a druhá část čísla účtu jsou zajištěny algoritmem modulo 11.
Váhy jednotlivých číslic účtu jsou:
• pro první část čísla účtu (předčíslí): 10, 5, 8, 4, 2, 1
• pro druhou (základní) část čísla účtu: 6, 3, 7, 9, 10, 5, 8, 4, 2, 1
Kontrola platnosti první a druhé části čísla účtu se provede tak, že jednotlivé číslice se vynásobí příslušnou váhou, výsledky násobení se sečtou a podělí 11.
Zbytek po dělení musí být roven 0.
Zdroj informací: ČNB

Další podmínkou je i to, že číslo, které si zvolíte, nemá v Raiffeisenbank žádný další klient.

Klienti Zuno mají číslo účtu na kartě

Žádná z tuzemských bank v současné době klientům s nastavením vlastního čísla účtu vstříc nevyšla. Nicméně některé z nich o zavedení této možnosti do běžné nabídky uvažují. Na dotaz Práva to potvrdili například zástupci České spořitelny, Fio banky či GE Money Bank.

V Zuno podle vyjádření jejího tiskového mluvčího Lukáše Tomise o možnosti volby vlastního čísla ani nepřemýšlejí. "Nicméně jako jediná banka na trhu uvádíme klientské číslo přímo na platební kartě, kde si ho každý může okamžitě najít, a proto si ho nemusí pamatovat ani nikam složitě zapisovat," uvedl pro Právo Tomis.

I v Sberbank se řídí vnitřními pravidly banky pro přidělování čísel účtu. I tak, jak pro Právo zmínila Lucie Hálová: "Vždy se snažíme klientovi vyhovět a najít pro něj buď lehce zapamatovatelné číslo dle jeho požadavku, nebo číslo podobné jeho původnímu, převádí-li si účet do naší banky."

Vlastní PIN si nastavíte u všech bank

Další z čísel, která si musí klient zapamatovat, je bezpečnostní kód PIN k platební kartě. I přesto, že se skládá jen ze čtyř číslic, pamatuje si ho jen necelá polovina lidí.

"Průzkum ukázal, že 56 procent lidí si už někdy při platbě u obchodníka nebo při výběru z bankomatu nevzpomnělo na svůj PIN. Desetina lidí pak přiznala, že svůj PIN zapomíná pravidelně," zmínil Jiří Čapek.

S volbou vlastního PIN se setkáte u všech bank. Máte dokonce na výběr i z několika možností, jak nastavení kombinace oblíbených čísel provést. Nejčastěji změnu nevyhovujícího PIN banky nabízejí prostřednictvím bankomatu. Podrobněji si o všech alternativách i poplatcích můžete přečíst v našem předchozím článku [celá zpráva].