„Za provozování vozidla bez pojištění může dostat jeho majitel pokutu 5000 až 40 000 Kč. Ale pokutu může dostat i v případě, že již vozidlo neprovozuje. Za neodevzdání SPZ do depozitu, riskuje majitel poloviční pokutu 2500 až 20 000 Kč,“ upozorňuje produktový manažer porovnávacího portálu Sfinance.cz Zdeněk Novák.

Už jen za pouhé nepředložení zelené karty policistovi při silniční kontrole hrozí řidiči vozu pokuta 1500 až 3000 Kč.

Pojišťovny si účtují penále za každý den

Nemalé sankce za jízdu bez povinného ručení uplatňují po vlastnících nepojištěných aut i samotné pojišťovny. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) shromažďuje od pojišťoven informace o každé uzavřené a ukončené smlouvě povinného ručení, které porovnává s registrem vozidel.

Pokud se v její databázi nachází nepojištěné vozidlo, vyměří ČKP majiteli za každý den nepojištění vozidla částku od 20 do 300 Kč podle druhu vozidla. „Konkrétně u osobních aut jde o 50 nebo 70 Kč denně, podle objemu válců,“ upřesňuje Novák.

Pokud řidič nepojištěného auta zaviní nehodu, odnést to nemusí jen plechy, svodidla nebo veřejné osvětlení, kde je podle Nováka průměrná škoda nárokovaná z povinného ručení 31 tisíc Kč.

Mnohem závažnější bývají způsobené škody na zdraví, kde se náhrady pohybují i v řádech stovek tisíc korun. „V případě, že není vozidlo pojištěno, hradí jeho řidič škodu, kterou způsobil ze svého,“ varuje Novák.

Poškozeným se prvotně vyplácí náhrada z garančního fondu ČKP. Ta následně tyto peníze vymáhá po viníkovi nehody. Pokud ve stanovené lhůtě nepojištěná osoba dluh neuhradí ani neuzavře s ČKP dohodu o splácení, kancelář pojistitelů předává případ k externímu vymáhání, v další etapě pak soudům. Nezaplacení způsobené škody tak může skončit exekucí majetku viníka. Pokud viník při nehodě zemře, ČKP uplatňuje pohledávku vůči dědicům.

Nabídky povinného ručení od pojišťoven si můžete porovnat například zde.