Nenahlásili všem, od nichž něco pravidelně odebírají, nebo k nim mají závazky, změnu adresy. Nebo tak učinili, jenže vinou administrativního šimla ve firmách či úřadech se nová adresa zatoulala.

A tak faktury a výzvy končily bez odezvy v původní schránce do doby, než si nové bydliště našel exekutor.

„Když jsem stěhoval kancelář, tak jsem zavolal i mobilnímu operátorovi, abych nahlásil změnu doručovací adresy pro poslední vyúčtování. Vše proběhlo jednoznačně, několikrát jsem se výslovně ujišťoval, že je vše srozumitelné,“ řekl Právu Patrik Nacher ze serveru Bankovnipoplatky.com.

Vyúčtování na 547 korun od operátora mu ale přesto došlo na starou adresu. „Kdybych nebyl domluven s novým nájemníkem, aby mi pro jistotu hlídal poštu, tak jsem to nedostal. Minuly by mne i upomínky, a kvůli těm pár stokorunám bych v platebním rozkazu a případné následné exekuci platil až patnáct tisíc,“ shrnul Nacher.

Nové nařízení platné od letošního 1. ledna, že věřitelé musejí dlužníkům posílat povinně předžalobní výzvy, je sice hezké pravidlo, jenže když přijde na starou adresu, je to prašť jako uhoď. Člověk nemá o vzniklém a bobtnajícím závazku potuchu do doby, než si ho vyhledá exekutor.

Subjektů, které by měly dostat, a především si do systému zanést novou adresu poté, co jste se přestěhovali, je pěkná řádka – dodavatelé elektřiny, plynu, vody, mobilní operátoři, pojišťovny, banky, finanční úřady i firmy, od nichž jste něco pravidelně odebírali.

Jenže třeba u energetiků nebo operátorů se tu a tam stane, že novou adresu jim nahlásíte, ale pak vše stejně posílají na starou. Obvykle ještě dojde k tomu, že dluh koupí inkasní agentura. A tu už nezajímá, že si účtárna nezaznamenala novou adresu a fakturu poslala na starou.

Firmy nesmějí do evidence obyvatel

Lidé by se proto neměli spoléhat na oznamování přes telefonní linky nebo hlášení u okénka v zákaznickém centru. Oznámení by pro jistotu mělo jít ještě písemně poštou a na dodejku, což zabere dost času a také se díky tolika adresátům prodraží. Člověk však má alespoň v ruce doklad, že změnu adresy nahlásil.

Potíž je ale i v tom, že firmy nemají přístup do Centrální evidence obyvatel. „Soud nejprve pošle platební rozkaz na adresu udanou věřitelem. Pokud se mu platební rozkaz vrátí, pokusí se doručit obsílku znovu, a to na adresu, která je uvedená jako trvalé bydliště v Centrální evidenci obyvatel. Ta je totožná s adresou v občanském průkazu,“ vysvětluje právník Rostislav Kovář z bezplatného portálu poradnaveritele.cz.

Jestliže není dlužník zastižen ani na této adrese, pak soud nařídí jednání. Předvolání se ale opět posílá na adresu uvedenou v Centrální evidenci obyvatelstva.

Šoféra neochránila ani datová schránka

„Nebudete-li se delší dobu zdržovat na adrese trvalého bydliště, nechte si založit datovou schránku,“ radí Kovář. Její zřízení je pro občany zdarma a lze tak učinit na místech CzechPoint – obvykle na poště. Ani to ovšem nemusí být stoprocentní jistota.

„Jsem řidič kamiónu, jezdím do zahraničí, žiji sám, doma nejsem třeba měsíc. Zřídil jsem si datovou schránku. Soud mi přesto do ní nezaslal návrh a poté platební rozkaz. Dověděl jsem se o tom až od exekutora. Soud udělal chybu, a přesto mám platit zbytečně o hodně tisíc korun navíc, než byly původní složenky,“ napsal Právu profesionální šofér Otakar J.

Soudci v zákulisí připouštějí, že s doručováním i s tím, aby se písemnosti přiřazovaly v datových schránkách správně, jsou problémy. Třeba advokátní kanceláře mají více datových schránek, a tak se stává, že dokumenty sice obdrží, jenže je nedostane do ruky daný právník.