Hlavní obsah

Češi se už začínají bouřit proti chytračení s cenami

Právo, Jindřich Ginter, Martin Procházka

Náš zákazník, náš pán. Tato fráze z učebnic obchodu se u nás ještě rozhodně nezabydlela. Firmy nalákají lidi na dobré ceny, ale poté zdraží a pravidla hry změní. Děje se tak například v telekomunikacích. Češi si už ale přestávají nechávat líbit tyto praktiky a zaplavují úřady desítkami stížností měsíčně.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto.

Článek

UPC není jediná, s níž Český telekomunikační úřad (ČTÚ) zahájil řízení za to, že zdražila modemy. Podobně rozladila zákazníky i firma M77 Group se sídlem v Lucembursku, provozovatel satelitní televize Skylink a CS Link.

Šetříme podezření na klamavou obchodní praktiku. Měsíčně dostáváme desítky stížností.
František Malina, ČTÚ

Od září si účtuje poplatek 29 Kč měsíčně. Přitom ale zákazníkům za jednorázovou cenu slíbila neplacené programy bez omezení. Navíc je nutí si za několik set korun vyměnit karty.

Na zavedení poplatku si u ČTÚ stěžují měsíčně desítky uživatelů, další se obrací na Českou obchodní inspekci.

„Od června šetříme podezření, že zavedení servisního poplatku u dosud bezplatného balíčku volných televizních programů nabízených Skylink a CS Link, je klamavou obchodní praktikou podle zákonů na ochranu spotřebitele a o elektronických komunikacích,“ potvrdil Právu mluvčí ČTÚ František Malina, který byl donedávna mluvčí UPC.

Bezplatně jen v reklamě

„Pořídil jsem si kartu a službu Skylink Standard za 2500 korun. V nabídkovém prospektu firma uvádí, že v ceně jsou neplacené programy bez časového omezení,“ ukázal Právu čtenář. Nedávno firma oznámila, že musí dojít z technických důvodů k výměně starých karet.

„A pro opětovnou aktivaci, respektive výměnu staré karty za novou, mám najednou zaplatit 600 korun. Kromě toho si najednou chtějí měsíčně účtovat téměř třicet korun servisní poplatek, o němž na začátku, kdy jsem si službu kupoval, nebyla řeč. Kde je ono, že v ceně, kterou jsem uhradil, jsou neplacené programy bez časového omezení?“ diví se čtenář.

„Satelitní platformy Skylink a CS Link dosud poskytovaly všechny služby spojené s příjmem satelitní televize bezplatně. Poplatky se týkaly pouze zákazníků, kteří využívali placené televizní programy,“ potvrzuje na svých stránkách Skylink.

„Uživatelé se cítí být oklamáni tím, že provozovatel satelitních televizních služeb od počátku deklaroval tuto nabídku jako bezplatnou. Tedy, že zákazník nebude muset, kromě jednorázové investice do přijímacího zařízení a dekódovací karty, do budoucna platit za příjem balíčku volných televizních stanic žádné poplatky,“ dodal Malina.

Lidé se podle něho cítí klamáni i tím, že po oznámení zavedení servisního poplatku jsou Skylink a CS Link nadále inzerovány a v ceníku služeb uváděny jako bezplatné.

Zákazník v pasti

M77 Group se hájí rostoucími náklady. Varuje, že kdo nezaplatí, bude odstřižen „v souladu s všeobecnými obchodními podmínkami“, které si Skylink i CS Link od června změnil. A zákazník?  Ber nebo nech. Když se mu to nelíbí, může jít, smluvní vztah se ukončí. Tím ale člověk přijde o investici ve výši několika tisíc korun do přijímače. Takže je v pasti.

 Všeobecné obchodní podmínky nejsou zákon

Firmy se ale nemohou vždy schovávat za všeobecné podmínky. Pokud vedou ke zjevnému klamání a poškozování spotřebitele, a firma si je navíc mění, jak se jí zamane, lze spor s poskytovatelem vyhrát.

Jak již dříve pro Právo upozornil ČTÚ, za určitých okolností musí operátor všeobecné obchodní podmínky nakonec korigovat.  ČTÚ hodlá na případu Skylink spolupracovat i s úřady Evropské unie.

Vyjádření společnosti Skylink se Právu získat nepodařilo. Jediným uvedeným kontaktem je zákaznická linka, která byla obsazena.

Anketa

Zákazník se musí umět ozvat proti nešvarům v obchodech a službách
Ano, jinak se nic nezmění
98 %
Ne, to má řešit konkurence na trhu
2 %
Celkem hlasovalo 33091 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám