„Přes 19 procent nehod tvoří případy, kdy viník z místa ujel. Celkem se to za první tři měsíce letošního roku stalo u 2695 nehod,“ konstatuje se v posledním výkazu Policie ČR. Při jedné takové nehodě dokonce jeden z účastníků zemřel.

Za celý loňský rok řidiči ujeli od 11 371 nehod, při nichž bylo usmrceno osm lidí. V porovnání s rokem 2009 to bylo o 893 nehod více, kdy viník z místa ujel.

Ve skutečnosti to bude ještě více, neboť k menším karambolům bez zranění se policie nevolá, a poškození si musejí obvykle škody na vozech platit ze svého.

Ujetí bez pomoci je trestný čin

„U řidiče-zbabělce je speciální trestní odpovědnost v případech, kdy neposkytne pomoc tomu, kdo utrpěl újmu na zdraví v důsledku dopravní nehody, na které měl řidič účast. Postačuje, aby účastník nehody utrpěl jakoukoliv újmu na zdraví; nemusí tedy dojít k závažnější újmě,“ zdůraznil pro Právo právník Karel Havlíček z kanceláře Havlíček Brain Team.

Řidiči, který od nehody se zraněním ujel, podle něho hrozí trest zákazu řízení na jeden až deset let a trest odnětí svobody až na pět let. „Řidič je zbaven této odpovědnosti pouze tehdy, jestliže by potřebnou pomoc nemohl poskytnout bez nebezpečí pro sebe nebo pro jiného.

 

FOTO: ti, Právo

„Každý případ je nezbytné posuzovat konkrétně a individuálně. Ze soudní judikatury lze uvést tři roky starý případ řidiče-pachatele, jenž srazil při rychlé jízdě chodce, který zemřel. Řidič ujel a byl stíhán pro trestné činy ublížení na zdraví a neposkytnutí pomoci a odsouzen ke čtyřem rokům odnětí svobody a šesti letům zákazu řízení motorových vozidel,“ dodal Havlíček.

Zdraví kryje fond ČKP

„Jestliže se viník nehody nenajde a případ je policií odložen, tak škody na zdraví jsou poškozenému hrazeny z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Co se auta týče, tak jediná možnost je z havarijního pojištění. Máte-li jen povinné ručení a viník je neznámý, pojišťovna škody na vozidle proplatit nemůže,“ řekl Právu Václav Bálek z Allianz.

Většina si škody platí sama

Často řidiči prchají, když jde na první pohled „jen“ o plechy. „Odbočovala jsem z hlavní do vedlejší a čekala na volný průjezd aut jedoucích v protisměru. Za mnou se už ale nemohl dočkat motorkář, a tak mne začal podjíždět. Neměla jsem šanci se vyhnout, serval mi řídítky a stupačkou téměř celý bok auta. Jen se zakolíbal, ukázal mi vztyčený prostředníček a ujel,“ vzpomíná šestatřicetiletá řidička z Prahy.

Za hodinu přijela policie, vše sepsala, ale paní si nepamatovala ani o jaký typ stroje šlo, natož SPZ. Za pár měsíců ji přišel dopis, že vyšetřování bylo odloženo. Co se škody týče, měla sjednanou i havarijní pojistku, takže s pětitisícovou spoluúčastí se oprava hradila z ní. Vyšla na zhruba třicet tisíc. Následně jí to ale zvýšilo roční pojistné, byť nehodu nezavinila.

Viník se totiž nenašel. Pokud by havarijní pojistku neměla, musela by opravu platit zcela ze svého, což je riziko, které podstupuje 80 procent řidičů, neboť většina stále jezdí se staršími vozy, a havarijní pojistka se jim příliš nevyplatí.