Existují poplatky, které je možné pochopit a kde má klient možnost tyto placené služby využívat, nebo je nevyužívat. Jsou však služby, které samy banky vyžadují a v podstatě je klientovi nařizují, aby tyto služby následně zpoplatnily. Právě tento druh poplatků, které banky v zásadě nutí klienty platit, patří do skupiny absurdních poplatků.

V případě poplatku za vyčíslení dlužné částky se o absurdní poplatek nepochybně jedná. Kdy zpoplatněné vyčíslení dlužné částky u hypotéky musíte mít?

Typickým příkladem je, když chcete předčasně splatit hypotéku. V drtivé většině případů se předčasně hypotéka splácí ve chvíli, kdy prodáváte svůj dům nebo byt a z kupní ceny se splácí částka hypotéky.

Předražený výpis

Ano, banky mohou mít pravdu, že za předčasné splacení hypotéky mimo fixaci si mohou klienti sami a je to jejich rozhodnutí. Na druhou stranu už je vinou bank, že nutí klienty pořizovat si pro tento případ předražené potvrzení o zůstatku dluhu, což je ve skutečnosti jeden vytisknutý papír z jinak standardně vedeného programu, kde jsou všechny údaje o hypotéce vedeny a spočítány.

Ve finále se hlasuje pro následující poplatky:
1. Poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu
přes internetbanking
2. Výše poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou
3. Poplatek za autorizační SMS
4. Poplatek za dotaz úřední osoby
5. Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta
(po dobu dědického řízení)

Tento papír potřebujeme proto, že nemáme možnost jiným levnějším či bezplatným způsobem zjistit zůstatek částky hypotéky k určitému datu, tedy datu splacení.

Poplatek za vyčíslení dlužné částky u hypotéky není přitom poplatkem symbolickým. Tento poplatek činí plus mínus tisíc korun.

Mezi pět finálových poplatků letošní ankety se nedostal, skončil v hlasování na 12. místě.

Trest za to, že odchází

„Rozhodl jsem se refinancovat svou hypotéku hypotékou výhodnější. Udělal jsem to krátce před vypršením fixační lhůty, takže platba pokuty nebyla až tak vysoká a já už od následujícího měsíce ušetřil na nižších splátkách u nové banky. V rámci refinancování jsem musel požádat současnou banku o vyčíslení částky hypotéky k datu refinancování. Na pobočce mi vše připravili a vydali a ani se nezmínili, že za vytisknutí jednoho papíru budu něco platit,“ říká Jaroslav z Prahy.

„Vše pak řádně proběhlo. Hypotéka refinancována. Následně mi bylo, z účtu u staré banky, strženo tisíc korun! V bance jsem se následně dozvěděl, že se jednalo o poplatek za vytisknutí jednoho papíru A4 se dvěma odstavci. Toto mi přijde jako totálně nevstřícná politika vůči klientovi. Banka mě tak ještě stihne trestat za to, že jsem úvěr u ní refinancoval. Když už klient odchází, tak ať odchází řádně naštvaný,“ říká Jaroslav z Prahy.

Stává se celkem často, že banky uměle navyšují a předražují poplatky u úkonů, které vedou k ukončení služeb u těchto bank. Poplatek tak nemá reálně zrcadlit náročnost a výši nákladů na daný úkon ze strany banky, ale naopak představuje překážku nebo kompenzaci pro banku za odchod klienta.

Typickým příkladem takového poplatku, který jako absurdní dnes už naštěstí neexistuje, byl poplatek za zrušení bankovního účtu. Poplatek za vyčíslení výše dlužné částky u hypotéky s ním má principiálně mnoho společného.