Němci jsou oproti Čechům daleko obezřetnější směrem k cenám. Podle průzkumu společnosti DPD group, která poskytuje dopravní služby, si Němci potrpí na slevy při on-line nákupech. I na internetu se tak snaží uplatnit postup, který si osvojili z působení diskontních řetězců. Oblíbeným nástrojem jsou pro Němce cenové srovnávače.

„Německý zákazník ve srovnání s českým také vyžaduje výrazně lepší zákaznický servis před objednáním i po něm,” tvrdí marketingový ředitel parfums.cz Radek Ondrášík s tím, že rozdíly už nejsou tak markantní jako před pěti lety.

Na cenu hodně dají i Španělé, u nich je to ale dáno spíše bojem s důsledky ekonomické krize.

Cenou se víc řídí ženy

To pro Čechy je cena při objednávání zboží z e-shopu hlavním rozhodovacím kritériem jen pro 39 procent z nich. Podle průzkumu společnosti NetDirect se podle ceny rozhodují hlavně mladší lidé do 35 let a vysokoškoláci, víc se jí řídí ženy než muži. Češi také berou v potaz rychlost dodání, předchozí zkušenost a možnost nechat si zboží doručit na různá místa.

Výdejní místa si v Česku oblíbily víc ženy než muži. Oproti mužům víc odkládají vyzvednutí zásilky. „Ženy si svoji zásilku vyzvedávají nejčastěji během 1 – 3 dnů a na výdejních místech oceňují právě možnost vyzvednout si zásilku v době, kdy samy potřebují,“ říká zakladatelka Zasilkovna.cz Simona Kijonková.

Balíkomaty, tedy místa, kde si lidé zásilku mohou vyzvednout kdykoliv po zadání zaslaného kódu, si velmi oblíbili Poláci. Ti oceňují flexibilitu při vyzvednutí zboží.  „Díky velmi dobře fungujícím kurýrním službám jsou již řadu let zvyklí na opravdu rychlou dopravu a postupně začínají objevovat výdejní místa. Polští zákazníci ale nejsou zdaleka tak citliví na cenu, jak se obecně myslí,“ zdůrazňuje Ondrášík.

Že cena není jedinou podmínkou úspěchu e-shopů v Česku, potvrzuje i Milan Šmíd, manažer serveru Zboží.cz.

„Úspěšný e-shop není ten nejlevnější, ale ten, který svému zákazníkovi dokáže nabídnout nejlepší servis a péči. Například tím, že nabízí dopravu zdarma, voucher na další nákup či zda garantuje vrácení zboží. Důležitá je logistika a výdejní místa, lidé si často chtějí zboží hned vyzvednout a používat. V neposlední řadě je nutné pečovat o svou pověst, komunikovat s klienty, být schopen rychle a zasvěceně poradit,“ říká.

Nároční Britové a Američané

„Zákazníci ve Velké Británii a USA jsou velmi specifičtí ve stylu nakupování. Dá se říci, že je pro ně i často běžný nákup určitým obchodem, kde chtějí mít pocit, že získali víc, než mohli na první pohled. Vyhledávají kupóny, které pak mohou používat a získat lepší ceny nebo služby,” míní šéf parfums.cz Michal Zámec.

Oproti Britům jsou Češi konzervativnější v nákupech přes mobilní telefon, byť jejich počet narůstá. „To zda má e-shop přizpůsobený web pro mobil či tablet může rozhodnout o tom, zda zákazník nákup uskuteční, nebo ne,“ upozorňuje Šmíd.

Nejtradičnějším způsobem doručení u nás zůstává dobírka, kdy zákazníci zboží zaplatí až při převzetí.

“V Česku jsou dobírky stále nejoblíbenějším druhem platby, na západ od našich hranic nejsou příliš v kurzu, ale je to dáno do značné míry tím, že bývají zpoplatněny a stojí často jako doručení samotné. Ve Spojených státech patří taková služba k exotickým a v podstatě se s ní spotřebitel nesetká,” dodává Zámec.