Řidiči tedy budou muset od soboty počítat s tím, že je mezi 131. až 141. kilometrem D 1 zdrží uzavírka. Během ní ŘSD předpokládá provoz ve dvou zúžených pruzích v obou směrech. Při extrémní nepřízni počasí, která může o víkendu skutečně nastat, by však byl provoz sveden do jediného pruhu v každém směru.

V předchozích letech začínalo ŘSD s novou stavební sezónou až v březnu. Na dotaz, zda lednový start modernizace neovlivní její kvalitu, Kroupa odpověděl: „Konzultovali jsme to s oběma stavebními firmami a ty nás ujistily, že kvalita neutrpí. Zpočátku totiž půjde jen o bourací práce pro rozšíření tělesa dálnice, na což počasí nemá vliv.“

Úsek mezi Měřínem a Velkým Meziříčím je technicky komplikovaný. ŘSD si od tak časného začátku prací slibuje, že bude moci být zprovozněn již v listopadu 2017. „Pokud by se nezačalo už teď v zimě, hrozilo by, že bude rozestavěný ještě v roce 2018,“ konstatoval Kroupa.

Celá rekonstrukce 160 kilometrů dálnice D 1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou je rozdělena do 21 úseků a protáhne se až do roku 2020. Zcela hotova je na čtyřech z nich: Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš.

Po dálnici, rozšířené v obou směrech o 75 centimetrů a se zcela novou vozovkou, se tak řidiči zatím mohou projet pouze na 34 kilometrech. Jak Kroupa informoval, na úsecích Hvězdonice–Ostředek (29. až 34. km) a Ostrovačice–Kývalka (178. až 182. km), které jsou modernizovány od loňského jara, se práce po zimní technologické přestávce obnoví v březnu. Do užívání by tyto úseky měly být předány letos v říjnu.

Oprav letos přibude

Zahájena by v letošním roce mohla být modernizace dalších až šesti úseků D 1. Jisté je to ovšem jen v případě úseku Psáře–Soutice (49. až 56. km), kde se čeká na podpis smlouvy se zhotovitelem. Výběrové řízení probíhá na úsek Velká Bíteš–Devět křížů (162. až 168. km). Úseky Hořice–Koberovice, Humpolec–Větrný Jeníkov, Jihlava– Velký Beranov a Velké Meziříčí–Lhotka jsou ve stadiu příprav.

Které úseky jsou hotové
Šternov–Psáře41. až 49. km
Loket–Hořice66. až 75. km
Větrný Jeníkov–Jihlava104. až 112.
Lhotka–Velká Bíteš.153. až 162. km

Pro řidiče tyto záměry znamenají, že po loňském nebývalém množství uzavírek jich letos ještě přibude – a nejen na D 1. V Česku je totiž rozestavěno 140 kilometrů nových dálnic a letos mají práce začít na dalších 130 kilometrech. Navíc kraje dostanou od státu tři miliardy korun na opravy silnic druhých a třetích tříd.