Tanker Theo T Panamax vyplul z Texasu před necelými třemi týdny a ve středu zakotvil ve francouzském přístavu Fos u Marseiile.

Zákaz vývozu ropy platil v USA 40 let, od ropné krize po arabsko-izraelské válce z roku 1973, která dramaticky zvedla cenu této suroviny. Cílem bylo udržet zásoby ropy v USA, aby se podobná krize neopakovala. [celá zpráva]

Společnost Vitol, která dodávku koupila, nechá ropu přepravit z Fos do jedné ze svých dvou rafinerií v Evropě, nejspíše do závodu v Cressieru ve Švýcarsku, sdělily FT zdroje z odvětví obchodu s ropou. Druhým možným cílem je rafinerie firmy v Bavorsku.

Rafinérie ve francouzském přístavu Fos-Lavera nedaleko Marseille

Rafinérie ve francouzském přístavu Fos-Lavera nedaleko Marseille

FOTO: Jean Paul-Pelissier, Reuters

Vitol naložil tanker směsí ultralehké ropy, kterou společnost ConocoPhillips vytěžila z texaské břidlicové formace Eagle Ford. Pro americké těžaře tohoto typu ropy je podobný kontrakt výhodný proto, že většina rafinerií na americkém pobřeží Mexického zálivu je nastavena na zpracování těžší ropy.

Na cestě do Evropy je další americký tanker, Seaqueen. Ten by měl podle FT ještě ve čtvrtek dorazit do Rotterdamu.

Na pomoc spojencům

Členové energetického výboru amerického Kongresu vymysleli tankeru přezdívku „tekutá americká svoboda"

Zrušení zákazu vývozu ropy podle nich pomůže americkým těžařům z břidlic a současně „našim evropským spojencům". Podle FT tak naráží na snahy zemí snižovat závislost na ropě z Ruska.

Spojené státy v současnosti těží zhruba 9,2 miliónu barelů ropy denně, z toho asi polovina pochází z břidlicových ložisek. Do USA se dováží dalších zhruba sedm miliónů barelů denně.