V centrálách pojišťoven teď mágové pojistné matematiky a marketéři propočítávají, jak pojištění rizik z internetu nabídnout, aby se vyplatilo a vyloučilo se chytračení pojistných podvodníků, třeba že si klient „hackne“ citlivá data sám.

„Pojištění Cyber risk je nyní v západní Evropě velké téma s tím, že výhledově do tří až pěti let lze očekávat zvýšený zájem o tuto službu i ve střední Evropě. Situaci monitorujeme a diskutujeme se zajistiteli (pojišťovnami pojišťoven – pozn. red.) o jimi nabízených řešeních. V tomto časovém horizontu bychom pak toto pojištění chtěli nabízet i u nás,“ potvrdil Právu Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

„Kybernetické hrozby a případně krytí jejich následků se stávají velkým tématem,“ dodal mluvčí Generali Jiří Cívka.

Háčkem výluky

Speciální produkt kryjící rizika z internetu v současné době Generali ani Kooperativa nemají, protože, jak Káňa dodal, dosud pojišťovna ze strany Čechů nezaznamenala takovou speciální poptávku.

Co ale není, může být. Černá kronika je plná zpráv o tom, jak hackeři připravili lidi o peníze tím, že jim například podstrčili v rámci internetové obsluhy jejich účtu falešné stránky a tak z nich vymámili hesla. Nebo se dostali k citlivým informacím v e-mailech.

Má to ale háček. Klienti většinou, až na výjimky, porušili některou ze základních zásad internetové bezpečnosti. Na sociální síti někomu sdělili heslo, použili zcela primitivní heslo ze jména blízkého nebo heslo léta nezměnili či se často připojují například na pornografické servery plné sledovacích a spamových virů.

A takové situace budou podle pojišťováků zcela určitě ve výlukách z krytí, tak jak to u pojištění bývá běžné. Třeba u živlů. Zde záleží na tom, zda vítr, co urval střechu, byl vichřicí podle definice, a zda střecha už nebyla tak vetchá, že bylo vlastně chybou majitele, že mu ji větřík odvál…

Pojištění bude ušité na míru

U internetových rizik bude prověřování, zda klient hackerům „nenaběhl“ vlastní lehkomyslností nebo dokonce záměrně, ještě bedlivější. Bude se zkoumat, kdy pojistka může být vyplacena a kdy bude důvod pojistné plnění odmítnout. Pojišťovny budou chtít znát klientův internetový svět a jeho chování v něm do detailů.

„Zájemci o toto pojištění musí počítat s tím, že půjde o pojištění vysoce expertní, individualizované, šité na míru konkrétního klienta a kladoucí vysoké nároky na otevřenost a informace. Bude nutné seznámit pojistitele s vnitřními procesy, nastavením počítačové bezpečnosti. Také analýza rizika a adekvátní nastavení podmínek jsou u tohoto pojištění velice časově a i finančně náročné, má-li být skutečně seriózní,“ zdůraznil Káňa.

Žádná z významných pojišťoven zatím u nás pojištění internetových rizik nemá v nabídce. Individuální pojistky může zprostředkovat přes svoji německou centrálu Allianz.

Česká pojišťovna to zatím v nabídce nemá. Generali je ochotna pojistit v tuto chvíli počítačové železo – hardware.

Jedna z menších pojišťoven na trhu se přece jen snaží již v této oblasti s něčím prosadit. Avizovala, že příští týden představí revoluční pojištění internetových rizik. Má jít například o pojištění reklamací z e-shopů. Nebude-li do tří měsíců od doložení dokladů reklamace úspěšně vyřešena, pojišťovna slibuje, že škodu klientovi nahradí.

To ale není nijak převratné. Pokud totiž za zboží či služby platíte platební kartou a obchodník zboží nedodá, tak ztrátu má klientovi nahradit banka. Mnoho lidí o tom ale neví, u banky reklamaci neuplatňují, přitom je to jedna z velkých výhod platebních karet.