Hlavní obsah

E-shopům je Česko malé, expandují do Evropy i USA

Novinky, Tomáš Volf

Internetové obchody českých majitelů rozšiřují své podnikání nejen do sousedních zemí, v poslední době stále častěji sázejí i na Balkán. První z nich se snaží prosadit i ve Spojených státech.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Tržby e-shopů v Česku podle statistik rostou každoročně o víc než deset procent, současně ale internetových obchodů přibývá, takže některým z nich začíná být Česko těsné.

V listopadu například otevřel první dvě kamenné výdejny v rumunské Bukurešti

největší tuzemský internetový obchod s módou Zoot. Během příštího roku jich v zemi plánuje otevřít dalších deset. Po Slovensku jde o další trh, kam Zoot vstoupil.

Už ve 13 evropských zemích včetně Řecka působí specializovaný e-shop na kontaktní čočky VašeČočky.cz. Díky rozšíření trhů se mu loni podařilo dosáhnout půlmiliardových tržeb. Ještě do konce letošního roku vstoupí i do Bulharska. V zahraničí používá pochopitelně místních variant názvu, například ihrelinsen.at v Rakousku nebo Lentiamo.co.uk ve Velké Británii.

Další země vyhlíží i Mall.cz

Po Evropě rozšiřují své podnikání i největší tuzemští hráči Alza a Mall.cz. „Do všech zemí Evropské unie jsme nyní připraveni dodávat jak legislativně, tak hlavně logisticky,“ řekl místopředseda představenstva Alza Tomáš Havryluk.

Mall.cz, který letos prostřednictvím skupiny Rockaway koupili miliardáři Daniel Křetínský a Daniel Tkáč, působí vedle Česka na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a Slovinsku.

„Našim dlouhodobým cílem je být leaderem e-commerce v celém regionu střední a východní Evropy, logicky se tak koukáme i na další země, a to jak na sever tak na jih od České republiky,“ řekl Novinkám výkonný ředitel Mall.cz Vít Endler.

Amerika je úplně jiná

Za velkou louží se jako první z českých e-shopů snaží prosadit Parfums.cz. V USA Češi provozují portal Beautyspin.com, který denně rozesílá řádově stovky balíků.

Centrálu zřídili před rokem na východním pobřeží nedaleko New Yorku ve městě Edison (New Jersey), a postupně rozšiřují síť distribučních skladů. Ty jsou důležité proto, že zákazníci neradi připlácejí za leteckou dopravu nebo platí daň při dodání z jiného amerického státu, řekl Novinkám šéf Parfums.cz Michal Zámec.

“Klienti zkoumají, odkud je ta firma, kde má sklady. Když je třeba zákazník z Kalifornie a vy jste z New Yorku, tak ví, že mu to nepřijde dřív než za pět či šest pracovních dnů. V Česku nikdo neřeší, zda je e-shop z Prahy nebo Brna, když to obvykle přijde stejně do dvou dnů,” říká.

Podle něj nejde o jediný rozdíl, právě naopak. “Americký zákazník je úplně jiný, než evropský, je citlivý na jiné věci, cenová politika i služby musí být jiné než v Evropě. Dá se říct, že podobnost s Evropou je téměř nulová,” dodal Zámec.

Letos na podzim Parfums.cz otevřel svůj e-shop také ve Velké Británii. Dosud zboží posílá z Česka, v zemi plánuje vybudovat vlastní sklad v příštím roce.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám