Hlavní obsah

Čeští výrobci zatím dopad skandálu s emisemi nepociťují

Právo, pro

Firmy z automobilového průmyslu v České republice zatím nemají žádné signály o klesajícím zájmu automobilek. Jelikož se ale zakázky v automobilovém průmyslu upřesňují v horizontu dvou tří měsíců, mohou se potíže projevit později. I tak jsou ale české firmy optimistické.

Foto: Fabian Bimmer, Reuters

Uskladnění vyrobených vozů Volkswagen ve Wolfsburgu

Článek

Podle společnosti TPB, která dodává ložiska Škodě Auto, kauza brzy utichne. Spolumajitel TPB Tomáš Kadeřábek zatím nedokáže odhadnout, zda by mohla mít nějaký dopad na společnost. „Těžko říci, budeme čekat, jak se situace vyvine. Přijde mi, že to je uměle nafouknutá kauza,“ řekl ČTK. Podle něj to na uživatele vozů nemá přímý dopad, a tak by ani firma neměla být ohrožena.

Ani společnost Brose, která v Kopřivnici a Rožnově pod Radhoštěm vyrábí sedací systémy a uzamykání dveří, zatím nemá žádné signály o klesajícím zájmu. Rovněž gumárny Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce na Náchodsku, které vyrábějí těsnění do aut, nečekají, že by skandál kolem Volkswagenu měl pro ně znamenat vážný problém.

„Jsme ve střehu, ale velké dopady neočekáváme. A s malými si poradíme,“ řekl generální ředitel gumáren Jan Tichý. Situace by se neměla dotknout ani společnosti AGC Automotive Czech, která vyrábí v Chudeřicích na Teplicku skla pro automobily.

Menší mohou mít problémy

Podle společnosti Isolit Bravo, která v Jablonném nad Orlicí vyrábí plastové výlisky pro Škodu Auto, se potíže Volkswagenu mohou negativně projevit. Čeští dodavatelé autodílů je nejspíš pocítí, odhadl majitel společnosti Kvido Štěpánek. „V automobilovém průmyslu se plánuje dlouhodobě, ale nezávazně. Zakázky se upřesňují v horizontu dvou tří měsíců. Velké firmy přežijí, menší mohou mít problémy,“ dodal.

Počty vozů skupiny VW s ovlivněnými emisemi
Volkswagen7 miliónů?
Audi2,1 miliónů
Škoda Auto1,2 miliónu
Seat0,5 miliónu
Celkem11 miliónů
ČTK

Skandál nezasáhl ani společnosti AEV, Hanhart Morkovice, Magneton či Zeveta Bojkovice. Pro AEV by měl případný zásadní pokles prodejů vozidel skupiny Volkswagen značný dopad, protože se na celkových tržbách firmy podílejí asi 60 procenty. „Pokles prodejů se spíš dotkne Ameriky než Evropy, kde by to takový vliv mít nemuselo,“ odhadl jednatel AEV Zdeněk Mlčák.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

Skandál kolem Volkswagenu vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí koncern obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (435 miliard Kč). Skandál navíc začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada žalob.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám