Hlavní obsah

Pozemky pod chystanou továrnou Jaguaru na Slovensku skoupili spekulanti

Plánový příchod automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko provází podezření ze spekulativních nákupů pozemků, na kterých má vyrůst nová továrna. Parcely začala od vlastníků ještě před oficiálním oznámením chystané investice vykupovat soukromá firma za zlomek ceny, než později nabídl stát.

Článek

Ministerstvo hospodářství reagovalo oznámením, že parcely od spekulantů vykupovat nebude a že se neobává zdržení při přípravě projektu.

Automobilka JLR a slovenská vláda tento měsíc oznámily, že podepsaly předběžnou dohodu o postavení nového závodu s kapacitou 300 tisíc vozů ročně. Podle slovenských médií ale již na začátku léta v okolí Nitry soukromá firma Poľnohospodárska pôda začala vykupovat pozemky, na nichž se má postavit továrna britské automobilky. Pozemky firma získala od několika desítek vlastníků.

Zmiňovaná společnost v reakci na výtky ohledně spekulativních nákupů zemědělské půdy a možného úniku informací o připravované lokalitě pro JLR reagovala sdělením, že oblast kolem Nitry měla v hledáčku již dříve a že vlastníci tamních parcel souhlasili s cenou v rozpětí od 0,30 do pět eur (osm až 135 korun) za metr čtvereční. Stát, který připravuje lokalitu pro novou automobilku, začal později vykupovat půdu za cenu kolem 15 eur (405 Kč) za metr čtvereční.

Prodali moc brzy

Více než tři desítky bývalých vlastníků půdy, z velké části důchodců, chtějí nyní anulovat prodej pozemků soukromé firmě. Právník Juraj Bizoň, jehož advokátní kancelář je zastupuje, listu Denník N řekl, že šlo o spekulativní převody, které příslušný katastrální úřad neměl povolit. Transakce by podle něj měly prozkoumat prokuratura a soudy. Tvrdí, že v zahraničí stát majitele včas varuje, že jejich pozemky mohou díky investici získat na hodnotě.

Denník N také napsal, že jednatel firmy Poľnohospodárska pôda, která pozemky skupovala, podniká společně v jiné firmě se zaměstnancem ministerstva hospodářství Martinem Urminským. Ten pracuje v mezinárodní energetické sekci a podle slovenského ministra hospodářství Vazila Hudáka o investici Jaguáru nemohl dopředu vědět.

Problémy s pozemky byly také u příchodu Kii

„Soudní spory ohledně pozemků nebudou mít v žádném případě vliv na výstavbu strategického parku v Nitře,” prohlásila mluvčí ministerstva hospodářství Miriam Žiaková.

Podle nových pravidel má stát v případě takzvaných strategických investic na pozemky předkupní právo. Lokalitu u Nitry vyhlásila vláda za strategický park začátkem července, tedy poté, co firma Poľnohospodárska pôda začala uskutečňovat první nákupy pozemků.

Investice JLR na Slovensku v případě definitivní dohody dosáhne podle slovenského premiéra Roberta Fica částky 1,4 miliardy eur (38 miliard korun). To by byla jedna z největších zahraničních investic v zemi za poslední roky. Automobilový průmysl je již v současnosti jedním z hlavních tahounů ekonomiky pětimiliónové země: vozidla na Slovensku montují tři automobilky.

Problémy s vykupováním parcel zažila země již v souvislosti s dřívějším příchodem korejské automobilky Kia Motors, která v roce 2006 na severu Slovenska zahájila výrobu ve svém prvním závodě v Evropě. Majitelé pozemků se dostali do sporu se slovenskou vládou ohledně ceny za půdu pro automobilku Kia, investici to ale nehrozilo.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám