Důvod toho, proč stát musí řešit delikátní situaci, je přitom jednoduchý: s prodejem Bakalovy firmy druhé největší polské přepravní společnosti na ni mají přejít i vlečky spojující ostravské doly OKD, jejichž uhlí miliardářova firma AWT přepravuje.

Jde zhruba o 130 kilometrů tratí spojujících doly na Ostravsku. A české úřady se obávají, že kvůli ostré konkurenci může nový polský majitel přemrštěnou cenou za jejich použití značně znevýhodnit české uhlí. Nejčernější scénář je pak útlum těžby a tisíce lidí v regionu bez práce.

„V každém případě je to riziková transakce vzhledem k tomu, že to může v případě určitého nepřátelského chování toho nabývajícího subjektu zkomplikovat fungování dolů,“ řekl Právu vysoký vládní představitel, který si ale vzhledem k delikátnosti situace nepřál být jmenován. Připomněl, že jde o obchod české soukromé firmy, do kterého vláda může jen velmi těžko vstupovat.

Sázka na ÚOHS

„Z pohledu dalšího rozvoje OKD je to těžko pochopitelný krok, že takováto klíčová infrastruktura se prodává,“ uvedl s tím, že takový krok může nasvědčovat úmyslu Bakaly z ostravského uhelného byznysu vycouvat.

Podle něj sice zatím nejsou signály o tom, že by se polská strana chtěla chovat „nepřátelsky“, nicméně vyloučit to nelze. Vzhledem k tomu, že polský stát má ve firmě PKP Cargo podíl, pak by bylo nejspíš na místě jednání mezi zástupci obou zemí.

Politici nyní spoléhají na to, že by celou transakci mohl zastavit český antimonopolní úřad, bez jehož souhlasu nemůže být dokončena. Výsledek rozhodování českého Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) je zatím nejistý, souhlas už ale vydaly antimonopolní úřady v Polsku, Německu a na Slovensku.

„V případě souhlasu antimonopolních úřadů daných zemí nám nezbude jiná možnost než jít cestou změny zákona o drahách, která by umožnila vstup na vlečky třetí straně,“ sdělil Právu jiný zdroj obeznámený se situací. Připustil ale, že cesta zákona je zdlouhavá a může trvat až rok.

Evropská legislativa prý něco takového umožňuje, aniž by to bylo považováno za zásah do podnikání. Navíc podle zdroje lze očekávat, že majitelé vlečkových tratí budou po české straně požadovat dotace přiměřené těm, které nyní poskytuje českým drahám.

„Situace je stejně vážná, jako kdyby došlo třeba k uzavření dolu Paskov,“ přiblížil situaci Právu zdroj z civilní kontrarozvědky a dodal: „Nelze vyloučit, že Poláci budou chtít při přepravě zvýhodnit polské uhlí.“

S ČD Cargo nespolupracuje

Možné problémy nechtěl na dotaz Práva komentovat generální ředitel ČD Cargo Ivan Bednárik, podle kterého má soukromá společnost právo rozhodovat o tom, za kolik peněz poskytne přístupové cesty. A náležitě toho využívá.

Podle něj Bakalova firma AWT vypověděla společnosti ČD Cargo smlouvy na vlečky už před rokem a půl a společnost se tomu již musela přizpůsobit. Hůř jsou na tom podniky v tamních průmyslových zónách, které jsou na přepravě svého zboží na vlečkách AWT závislé.

Dosavadní praxi přiblížil generální ředitel tak, že ČD Cargo dopravující náklad pro různé podniky končí na státních pozemcích, kde odevzdá naložené vozy firmě AWT. Ta zajišťuje přepravu dál na základě smluv s jednotlivými podniky. „Oni mi teoreticky umožňují vstup na infrastrukturu, ale za poplatek, jehož výše je diskutabilní,“ dodal Bednárik.

Poláci hýří optimismem

Podle něj státu platí za jeden vlakokilometr průměrně 39 korun, zatímco soukromé firmě podle ceníku na jejích internetových stránkách to je 1202 korun. „Jen doufám, že nám to neudělá problémy,“ omezil se na strohé konstatování předseda hornických odborů OKD Jaromír Pytlík.

Poláci naopak hýří optimismem. „Je to historický okamžik pro PKP Cargo i pro celou skupinu PKP a zároveň jedna z největších transakcí koupě zahraniční společnosti polskou firmou za několik posledních let,“ nechal se v médiích slyšet předseda představenstva PKP Cargo Adam Purwin.

Podle něj díky převzetí AWT skokově vzroste podíl firmy na českém trhu a významně se posílí i strategická pozice PKP Cargo ve střední Evropě.