Arriva přitom na této trase nabídla výhodnější cenu než ČD. Ministerstvo dříve avizovalo, že pokud bude její nabídka v pořádku, zakázku dostane. [celá zpráva]

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Platnost nabídky Arrivy je podle mluvčího totiž omezená pouze do konce září, a nesplňuje tak zákonnou lhůtu, během které musí úřad záměr o uzavření dohody zveřejnit na úřední desce a nesmí během ní podle zákona smlouvu uzavřít.

"V našem dopise (ministerstva dopravy) byla jasně formulována informace, že je potřeba, aby ta nabídka byla závazná po dobu 70 dnů z toho důvodu, že my dříve smlouvu uzavřít nemůžeme," uvedl Novák.

Arriva: Nedá se to stihnout

„Naše nabídka byla skutečně limitována do 30. září, za měsíc novou linku na železnici rozjet fakticky nejde,“ uvedl ředitel Arriva ČR Daniel Adamka.

Důvodem je podle něj potřebný čas k najmutí a vyškolení personálu, vytvoření pokladen na nádraží, úprava souprav pro provoz na lince i rozsáhlá administrativa.

„Podpis smlouvy na začátku listopadu je podmínkou, která není pro žádného nového dopravce fakticky splnitelná. Je splnitelná jen pro jednoho – pro ČD, které dosud na trase jezdily a nic nového zařizovat nemusí,“ dodal Adamka.

Neoficiální cestou podle něj firma z ministerstva ví, že stát se soukromým dopravcem smlouvu nebude chtít podepsat a domluví se s ČD. Současné mediální vyjádření má být jen prvním krokem, jak domluvu s ČD učinit oficiální.

Při jednáních podle šéfa Arrivy ministerstvo dopravy firmu ubezpečovalo, že kratší platnost nabídky není problém, a dokonce nakonec i na schůzce na ministerstvu představili systém, jak by platnost nabídky prodloužili.

Je to politika, tvrdí firma

„Tento obrat v jednáních podle našeho názoru ve skutečnosti souvisí s připravovanou výměnou ministerstev mezi koaličními stranami, o které se teď všude mluví. Jedna z koaličních stran je dlouhodobě zastáncem ochrany trhu pro České dráhy a do čela ministerstva dopravy s největší pravděpodobností zamíří velmi brzy jejich zástupce,” píše v prohlášení ředitel Arrivy.

„Stát dopravu objednává, stát se teď rozhodl, že bude preferovat ČD i za vyšší cenu a s méně kvalitními službami. Respektujeme to, byť jsme z toho zklamaní,“ uzavřel Adamka.

Provoz na trase je nutné zajistit od poloviny letošního prosince, kdy vyprší smlouva s Českými drahami. S těmi chtělo ministerstvo původně uzavřít roční dohodu na provoz do doby, než na trasu vyjede dopravce vzešlý z řádného výběrového řízení, které úřad plánuje vypsat ještě během letošního podzimu. [celá zpráva]

Do jednání ale vstoupila právě Arriva, která je součástí skupiny německých drah (Deutsche Bahn) a která ministerstvu opakovaně předložila vlastní návrh na provoz zmíněné trati. Arriva za roční provoz rychlíkové trati požadovala v poslední nabídce roční dotaci 37,3 miliónu korun, což je o 3,4 miliónu méně než ČD.

Nemají bezbariérové toalety, upozorňovaly ČD

ČD naopak konkurenční společnosti vyčítaly nesplnění požadavků na přepravu osob s pohybovým postižením (konkrétně šlo o bezbariérový přístup na toalety) a tvrdily, že pokud by i státní dopravce nabídl vozidla nesplňující podmínky bezbariérovosti, dostaly by se s cenou pod Arrivu.

„ČD se brání možné konkurenci všemi dostupnými cestami, protože mají strach ze soukromých dopravců, kteří nabídnou cestujícím lepší služby a levnější jízdné. Přepravu vozíčkářů včetně všech jejich potřeb máme vyřešenou,“ řekl ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Arriva nyní provozuje regionální železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov – Praha – Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz.