V případě, že vedení ČSA tento záměr nepřehodnotí, hodlají odbory vyhlásit stávkovou pohotovost.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

„K ukončení pracovních poměrů v režimu hromadného propouštění bude docházet v období od 1. prosince 2014 do 31. ledna 2015,“ informovalo podle e-mailu vedení ČSA odborové organizace.

Aerolinky: Důvodem je ukrajinská krize

Propouštění se má týkat 172 z 371 palubních průvodčích, dále 77 z 232 pilotů a 66 z 268 administrativních pracovníků. Z celkových 871 zaměstnanců tak hrozí výpověď 315 lidem, tedy více než 36 procentům.

Mluvčí ČSA Daniel Šabík chystané propouštění potvrdil s tím, že aerolinky v zimní sezóně nebudou využívat flotilu šesti letadel Airbus A320, protože pro ně podle něj „nemají celoroční, kontinuální a ekonomicky smysluplné využití“.

„K tomuto kroku se společnost rozhodla poté, co došlo k významnému meziročnímu propadu počtu rezervací i přepravených cestujících z Ruské federace a dalších zemí bývalého Sovětského svazu v souvislosti s ukrajinskou krizí,“ sdělil Právu Šabík.

„V souvislosti s vyčleněním letadel A320 z flotily společnosti je nezbytné přistoupit k redukci pracovních míst jak na pozicích pilotů, palubních průvodčích, ale také v administrativě,“ dodal.

Neodůvodněné masivní propouštění i radikální změna mzdového řádu bude důvodem k vyhlášení stávkové pohotovosti Odborová organizace posádek letadel

ČSA tak podle mluvčího chtějí ušetřit náklady v souladu s restrukturalizačním plánem, do nějž patří i systém jednosměrných letenek nebo nový systém řízení jednotlivých linek či změny v letovém řádu a dopravní síti společnosti.

„I díky těmto změnám ČSA letos šest měsíců po sobě vykázaly čistý provozní zisk, poprvé za posledních několik let,“ zdůraznil.

Podle Daniela Šabíka se výpovědi dotknou asi „70 pilotů, zhruba 150 palubních průvodčích a zhruba 60 administrativních pracovníků“. Společnost se podle něj snaží dopady výpovědí na zaměstnance zmírnit tím, že jim zprostředkuje uplatnění u jiných aerolinek.

„Například ze strany Korean Air nebo Aeroflotu je prostor zaměstnat většinu pilotů Airbus A320, pro něž ČSA již nebudou mít uplatnění,“ dodal.

Snižování platů

Jak vyplývá z citovaného e-mailu, společnost také hodlá těm stevardům, kteří zůstanou, plošně snížit platy. Palubní průvodčí by tak při průměrném počtu nalétaných hodin dostávali 18 tisíc čistého, vedoucí kabiny pak 22 tisíc. To by znamenalo více než třetinový propad proti současnému stavu.

„Neodůvodněné masivní propouštění i radikální změna mzdového řádu, která by palubní průvodčí zařadila hluboko pod průměrnou mzdu v hlavním městě, bude důvodem k vyhlášení stávkové pohotovosti,“ upozorňuje v e-mailu Odborová organizace posádek letadel (OOPL), největší z pěti odborů při ČSA.

Záměr vedení s masívním propouštěním a redukcí mezd ale ještě nepovažuje za definitivní a projednaný vzhledem k tomu, že zaměstnavatel zatím neposkytl všechny informace. Projednat záležitost s odbory ukládá zaměstnavateli Zákoník práce.

Český národní dopravce propustil desítky zaměstnanců už v červnu. Tehdy o práci přišlo šest desítek stevardů a asi deset administrativních pracovníků. Pilotů se ale snižování stavů, které společnost i tehdy odůvodnila důsledky nestability na Ukrajině, netýkalo.

Aerolinky, jejichž minoritní podíl loni odkoupila společnost Korean Air, propouštějí už léta. Z více než 4600 zaměstnanců v roce 2008 zůstala necelá pětina.