„Těm mostům hrozí pád. Kdyby tam najelo deset kamiónů za sebou, tak je to velmi reálné. Anebo kdyby tudy třeba prosvištěl jen jeden kamión s těžkým nákladem a najednou zabrzdil, tak platí totéž, protože na těch mostech je výrazně posunuté ložisko,“ řekla v úterý Právu Křítková.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

V tuto chvíli mohou po obou mostech jezdit sníženou maximální rychlostí 50 km/h alespoň osobní vozidla, jenže podle Křítkové nelze vyloučit zákaz veškerého provozu, a to už v nejbližších dnech, ne-li hodinách.

ČTĚTE TAKÉ: Nové mosty na D1 jsou v tak bídném stavu, že na nich omezili rychlost na 50 km/h

Vedení ŘSD se proto snaží domluvit na co nejrychlejší opravě havarijního stavu se zhotovitelem stavby, kterým je společnost Eurovia, a to na jeho náklady v rámci záruční odpovědnosti. Mosty jsou přitom v běžném provozu teprve čtyři roky.

Nechtějí další Vilémov

„To je můj osobní odhad. Nikdo nechce další oběti,“ připomenula Křítková tragickou událost z minulého týdne, kdy ve Vilémově spadl opravovaný silniční most a pod troskami zahynuli čtyři dělníci. Tamní most ale nepatřil pod státní ŘSD, ale kraji. K nynějším opatřením u mostů v Ostravě by však podle ní ŘSD přistoupilo i bez ohledu na tuto tragédii.

Nikdo nechce další obětipověřená ředitelka ŘSD Soňa Křítková

Jenže podle šéfky ŘSD i právníků této státní společnosti odmítá Eurovia jakoukoli zodpovědnost za špatný stav mostů.

„Zhotovitelé svoji záruční odpovědnost za vznik těch vad odmítli a reklamace ŘSD dosud nevyřešili. Ale minulý týden došlo k jednání a budeme v něm pokračovat,“ uvedla Křítková.

Jde tedy o další z celé řady sporů mezi ŘSD a Eurovií – i tento již skončil u rozhodčího řízení.

„Je to předmět žalob podaných na podzim roku 2012, doplněných právě o tyto dva mosty v dubnu 2013. Tehdy ale ještě nebyly v tak velmi vážném stavu, nicméně od té doby se jejich stav průběžně zhoršuje,“ uvedl k tomu právník Martin Kramář z advokátní kanceláře Weil, Gotshal & Manges, která ŘSD u rozhodčích sporů zastupuje.

Sesouvají se a zatéká do nich

„Řešíme s Eurovií, že by na vlastní náklady měla provést opravu, a chceme se s ní domluvit, protože potřebujeme, aby začali okamžitě,“ podotkla Křítková.

Doplnila, že zhotovitel stavby musí udělat analýzu a do 15. září navrhnout způsob řešení opravy, přičemž 22. září od něj ŘSD očekává konečný návrh řešení.

Mosty mají podle vedení ŘSD dvě zásadní vady. Problém je s vychýlením ložiska mostů nad únosnou hranici, konkrétně o 7,5 centimetru. Zjednodušeně řečeno, oba mosty se sesouvají na stranu.

Na dálnici je omezena rychlost na 50 km/h.

Na dálnici je omezena rychlost na 50 km/h.

FOTO: Pavel Karban, Právo

Druhým je pak voda z kanalizace uvnitř mostu, která prosakuje a stéká přímo do něj.

„Kdyby mrzlo, tak to popraská,“ poznamenala Křítková s tím, že na některých místech jsou vidět už teď obří praskliny. Odborníci nyní posun mostů z jejich ložisek kontrolují každý pátek.

Mosty, které stály každý zhruba čtyřicet miliónů korun s DPH, přitom nestojí v Ostravě řadu let.

„Jejich stav se průběžně zhoršuje, přestože ty mosty jsou šest let nové. Na to se ptám i já, jak je to možné – hlava mi to nebere. Je to samozřejmě o kvalitě té stavby,“ nechápe současnou dramatickou situaci Křítková, která ŘSD vede od 1. srpna.

Mosty byly podle informací z ŘSD předány zhotovitelem k 31. prosinci 2008 a do běžného provozu uvedeny v roce 2010, přičemž po nich denně projelo v průměru 5000 aut.