Stanjura podotkl, že nový úsek je klíčový nejen pro dopravu v jižních Čechách, ale významně přispěje i ke kvalitnějšímu spojení mezi PrahouČeskými Budějovicemi. Pokračovat se má stavbou dalších úseků.

Otevíraný úsek na dálnici D3

Otevíraný úsek na dálnici D3

FOTO: Mapy.cz

„Silnice I/3 na jih od Tábora byla v roce 2010 při celostátním sčítání intenzity dopravy označena za jeden z nejhorších v dopravním zatížení. Například mezi Táborem a Sezimovým Ústím přesahuje intenzita dopravy denně 20 tisíc vozidel. Dálnice tak zjednoduší život nejen řidičům, ale rovněž místním obyvatelům, kteří se dosud museli denně potýkat s nadměrným automobilovým provozem,“ konstatoval generální ředitel ŘSD David Čermák.

Na souboru pěti staveb se podílelo sdružení čtyř stavebních firem – Strabag, Metrostav, Eurovia CS, Inžinierske stavby – a zahrnuje 277 stavebních objektů, včetně 48 mostních objektů, 5 mimoúrovňových křižovatek, 10 protihlukových stěn v délce 3,6 kilometru a 49 přeložek inženýrských sítí. Státní pokladnu přišel na 10,45 miliardy korun bez DPH.

Nový úsek dálnice D3

Nový úsek dálnice D3

FOTO: Vladimír Vácha, Právo

K zajímavým stavebním prvkům otevřené trasy patří mosty přes rybník Koberný, který měří 575 metrů, a přes Černovický potok, jehož délka je 765 metrů. Nejdelší most nového úseku ale vede nad řekou Lužnicí. Umožňuje nejen přejezd řeky, ale i tratě, na níž probíhá modernizace IV. železničního koridoru a silnice I/3 Tábor – České Budějovice.

Zprovoznění úseku mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí je jen dílčí krok k dokončení celé dálnice a na ni navazující rychlostní silnice R3 k rakouské hranici v celkové délce 171 kilometrů. Zrychlit se proto mají přípravy dalších úseků směrem nejen na České Budějovice, ale i dál na Linec, neboť Rakušané počítají s dokončením dálničního úseku z Lince po Freistadt v roce 2016.

Jak Právu řekl ve čtvrtek poslanec Václav Baštýř (ODS), ještě letos se má rozběhnout výběrové řízení na trasu Bošilec – Borek a jasno konečně začíná být i o podobě obchvatu kolem Českých Budějovic. Ten je, jak připomněl náměstek českobudějovického primátora Miroslav Joch (ČSSD), klíčový hlavně z hlediska tranzitní dopravy, která v současnosti krajské město doslova dusí, proto chtějí ŘSD pomoci s výkupem potřebných pozemků.

Když bude vše probíhat bez komplikací, což znamená, že vstřícní budou majitelé pozemků a nebudou se protahovat stavební a správní řízení, mohla by být trasa z Tábora, jak tvrdí poslanec, dokončena za dva roky.