Článek
Demonstranti v nejlidnatější zemi světa vyrazili do ulic v reakci na stupňování sporů s Japonskem ohledně vlastnictví skupiny ostrovů ve Východočínském moři. Podle odhadů výzkumné společnosti IHS Automotive ztráta doposud činí 14 000 nevyrobených vozů. Pokud jde o jednotlivé japonské automobilky, tak Nissan již výrobu zcela obnovil, zatímco Toyota a Honda nechaly některé své závody stále uzavřené.
Japonské automobilky mají v Číně nezanedbatelné tržby. Například Nissan je odhaduje až na 27 procent z celkových světových prodejů, Honda na 18 procent a Toyota na 11 procent.
„Bude důležité, jak spotřebitelé zareagují do budoucna. Nebylo by divné, kdyby někteří začali dávat přednost koupi jihokorejských vozů před japonskými, aby se jejich automobily nestaly terčem případného dalšího útoku demonstrantů,“ uvedl analytik Koiči Sugimoto z BHP Paribas.
Podle mezinárodní ratingové agentury Moody’s lze jen obtížně předvídat, jak „zhoršující se protijaponská nálada“ ovlivní obchodování. „Možné důsledky – v případě extrémního a neočekávaného scénáře – se mohou týkat ztráty přístupu na významný a rostoucí trh, případně snížení schopnosti japonských výrobců umisťovat své závody v Číně,“ dodala ratingová agentura.