Hlavní obsah

Německá vláda odmítá snížení daně u pohonných hmot

– Berlín

Německá vláda podobně jako ta česká zatím odolává sílícím hlasům na snížení daně z pohonných hmot. A to i přesto, že také v Německu trápí motoristy rekordně vysoké ceny benzínu a nafty. Cena nejpoužívanějšího benzinu Super E5, který odpovídá českému Naturalu 95, se v závěru minulého týdne vyšplhala na průměrných 1,72 eura (asi 42,70 koruny) za litr. Stejné množství dieselu vyšlo na 1,54 eura (asi 38 korun)

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„To, o co se (francouzský) prezident (François) Hollande pokouší, je levicový sociálpopulismus. Snížení daně nepomůže řidičům, ale jen zvýší zisky petrochemických firem,“ řekl generální tajemník svobodných demokratů (FDP) Patrick Döring s odkazem na to, že Francie se na snížení zdanění pohonných hmot chystá.

Svaz německého petrochemického průmyslu však tyto názory rezolutně odmítl. „Argumenty politiků jsou velmi průhledné a ve skutečnosti chtějí jen odvést řeč od hrozící diskuze o příliš vysoké úrovni zdanění, která dosahuje více než 90 centů (asi 22 korun) z litru benzinu,“ ohradil se předák svazu Klaus Picard.

Stát inkasuje přes polovinu z ceny

V Německu jsou prodávané pohonné hmoty zatíženy takzvanou energetickou daní a daní z obratu. Při ceně 1,70 eura za litr benzinu stát podle agentury DPA získává 65 centů (16 Kč) na energetické dani a 27 centů (6,70 koruny) na dani z obratu. Dohromady tak z jednoho prodaného litru vybere 92 centů, což představuje přes 54 procent ceny.

O snížení spotřební daně u pohonných hmot se začalo hovořit i v Česku, kde cena litru Naturalu 95 na některých čerpacích stanicích v minulých dnech prolomila dokonce hranici 40 korun. Ministerstvo financí však se snížením daně nepočítá. „Kompenzovat nepřímými daněni ceny ropy je ekonomický nesmysl. Navíc státy EU se v roce 2005 zavázaly, že to dělat nebudou,“ sdělil minulý týden mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Reklama

Výběr článků

Načítám