Dokazuje to případ, který se nedávno stal na jedné velké pobočce ČSOBPraze. Upozornili nás na to klienti, jejichž karta byla zneužita, a případ Právu potvrdila i sama banka. Co se vlastně stalo?

Zatím neznámí pachatelé do bankomatu nainstalovali skimmovací zařízení, které okopíruje magnetický proužek karty. Díky tomu pak pachatelé mohou vyrobit identickou novou kartu. Minikamera umístěná na bankomatu pak snímala klienty zadávaný PIN. Pak už nic nescházelo k tomu, aby klienti byli snadno okradeni.

Stalo se to několika desítkám klientů. Peníze z jejich účtů byly vybírány převážně z bankomatů v zahraničí. Zatím zjištěné škody dosahují několika stovek tisíc korun.
Jeden ze čtenářů byl okraden platbou přes internet. Neoprávněnou platbu zjistil jen několik málo hodin po zneužití karty. Z účtu mu bylo odčerpáno dvacet tisíc korun, tedy celý denní limit.

Klienti, kteří škodu reklamovali, jsou po prověření ztráty peněz – jak je tomu ostatně v takových případech u bank zcela běžné – ČSOB plně odškodňováni. Například zmíněný čtenář, který přišel o peníze platbou přes internet, už má všechny ukradené peníze zpátky na svém účtu.

Kamera zneužití nezabrání

Skimming je přes zdokonalování ochranných zařízení bohužel stále velmi častým případem získání dat o kartách a bojují s ním všechny naše banky. Uvedený případ je však zvlášť varující – ukazuje, že si při používání karty nemůžete být nikde stoprocentně jistí, že nemůže dojít k jejímu zneužití cizími osobami.

Proč v našem případě nepomohlo, že bankomat se nachází za dveřmi v prostoru, do něhož je přístup přes vstupní čtečku a je hlídán kamerovým systémem? Ani to totiž není záruka bezpečnosti. Záznam z kamer totiž podle odborníků bývá kontrolován a analyzován až poté, kdy se skimming u bankomatu provalí. „Na případ se přišlo na základě monitoringu podezřelých transakcí,“ potvrdila Právu tisková mluvčí ČSOB Pavla Hávová.

Kamery tedy slouží spíše pro odhalení pachatelů než ke zjištění skimmingu. I to však může být problém. „V tomto okamžiku nemáme od policie informace o tom, že by byl pachatel zjištěn,“ uvedla Hávová.

Vysoká obezřetnost je vždy na místě

Klienti, kteří kvůli skimmingu přijdou o peníze na účtu a ztrátu zjistí, se sice nemusí bát, že by banka neuhradila plnou škodu, ale přesto je v jejich zájmu, aby se snažili zneužití zabránit. Když budou obezřetní, mohou si ušetřit spoustu nervů i starostí.
Například podle zkušeností České spořitelny se díky pozornosti klientů odhalí až polovina případů skimmingu.

„Klient by měl vždy zkontrolovat bankomat – prostor u hrdla na kartu, klávesnici a výdejní přihrádku. Pokud se mu zdá cokoli neobvyklého na přístroji, například lepidlo, něco ledabyle držícího – od transakce by měl upustit a kontaktovat banku, případně Policii ČR,“ uvedla Hávová z ČSOB.

Pokud klient využívá bankomat v pobočce s přístupem přes vstupní čtečku, pak by měl podle Hávové věnovat pozornost i tomuto zařízení, případně použít i jinou kartu, která nemusí být platební.

Klient by si měl při výběru z bankomatu dát samozřejmě pozor, zda u něj nestojí nějaká cizí osoba moc blízko a nesleduje jeho transakci. Za to, že si někdo v důsledku vlastní neopatrnosti nechá odpozorovat PIN a přijde o peníze, už banka odpovědnost nenese.

„Důrazně doporučujeme při zadávání PIN i zakrývání klávesnice druhou rukou,“ upozornila Hávová. Podle ní řada lidí tuto samozřejmou věc vůbec nedělá.

Bránit se lze i podvodům na webu

Výše zmíněný čtenář byl okraden platbou přes internet proto, že si klávesnici zakrýval, a tudíž nebyl odpozorován jeho PIN. Při platbě přes internet PIN není zapotřebí.

I zneužití karty přes internet se lze preventivně účinně bránit. Kartu lze například zcela uzamknout pro platby na internetu nebo ji aktivovat pro tento účel jen na dobu potřebnou k platbě. Lze si stanovit i zvláštní finanční limit pro platby na internetu.

„Klient ČSOB, který používá karty VISA či MasterCard, si může nastavit službu 3D Secure. Každou platbu u internetového obchodníka pak bude nutné potvrdit SMS heslem, které banka v průběhu platby zašle na mobil klienta,“ upozornila Hávová. Od 1. října pak bude v ČSOB platba na webu s SMS heslem povinná.

Účet mít pod kontrolou

Velmi důležité je také pravidelně kontrolovat pohyby na bankovních účtech. Čím dříve ztrátu peněz objevíte, tím lépe. „Při jakýchkoli nesrovnalostech na účtu by se měl klient okamžitě obrátit na svou banku, blokovat kartu a danou transakci reklamovat,“ zdůraznila mluvčí Hávová.

Někteří lidé mají tak malý přehled o stavu svých financí, že si menší ztráty peněz sami ani nevšimnou.

Často připomínanou, ale velmi osvědčenou zkušeností je, že PIN je nejlépe nosit jen v hlavě, a když už si ho někde zaznamenáte, tak rozhodně ne tam, kde ukládáte i platební kartu. Úplný nerozum pak je si PIN napsat přímo na kartu.