Hlavní obsah

Češi nosí do autoservisů vlastní díly, ale většinou marně

Právo, Jakub Svoboda

Někteří motoristé ve snaze ušetřit při opravě svého vozu přicházejí do servisů s vlastními náhradními díly, které koupí levněji od neznačkových prodejců, či dokonce na vrakovištích. Řada servisů je však podle zjištění Práva odmítne, protože na opravu s neznačkovým, či dokonce použitým náhradním dílem jim nemůže poskytnout záruku.

Foto: Profimedia.cz

Servisy nechtějí brát díly, které si zákazníci pořídí někde levněji.

Článek

„Přijel jsem do servisu s tím, že potřebuji vyměnit rozvody u oktávie. Spočítali mi to na 12 tisíc korun. Když jsem jim řekl, že jsem si schopen náhradní díly sehnat sám, a to výrazně levněji, řekli mi, že díly odjinud jim šéf vyměňovat zakázal,“ postěžoval si Právu například padesátiletý čtenář z Prahy.

Zaměstnanci oslovených autoservisů Právu mimo záznam přiznali, že zákazníky s vlastními náhradními díly odmítají. Většinou argumentovali tím, že hlavním důvodem je to, že by na takový díl a opravu nemohli poskytnout záruku.

„Přitom zákazníkovi jsme schopni nabídnout dobrou cenu – levněji by si nový značkový díl zpravidla sám nekoupil – a pořád z toho nějaké peníze na marži pro autoopravnu navíc jsou,“ poznamenal oslovený automechanik.

Levnější díl vyvažuje dražší práce

Marže autoopraven nakupujících náhradní díly se podle něj pohybují od 10 do 35 procent podle jednotlivého dílu. Servisy, které opravu se zákazníkem dodanými díly provádějí, si většinou ztrátu z marží kompenzují vyšší sazbou práce.

„Když už někdo náhradní díl od zákazníka vezme, většinou si to kompenzuje tak, že si napíše víc hodin za práci,“ dodal.

To Právu potvrdil i čtenář z Prahy. „V dalším servisu mi pak narovinu řekli, že mi vlastní rozvody vezmou, ale zvýší si sazbu za práci z 350 na 550 korun na hodinu,“ řekl.

Jiný čtenář zase neuspěl v servisu s výměnou donesených brzdových destiček, po započtení práce by ho to vyšlo zhruba na dvojnásobek.

Krize nutí lidi šetřit

Servisy přiznávají, že jim klesají tržby a kvůli šetření ve firmách i v domácnostech mají nejméně práce za šest let. Neopakuje se tak krizový efekt z let 2008 a 2009, kdy Češi odkládali nákup nových aut a raději si nechávali opravovat ojetiny.

Podle mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Miloslavy Fléglové si motorista opravu s doneseným náhradním dílem nemůže na servisu vymoci. „Pokud servis plní vůči spotřebitelům informační povinnosti o rozsahu svých služeb, o jejich ceně a podmínkách, a dodržuje zásadu rovnosti, to znamená, že se nestane, že by někomu službu poskytl a jinému ne, pak z pohledu ČOI žádné předpisy neporušuje,“ řekla Právu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám