Nyní o tom budou jednat národní vlády a europoslanci. Návrh ale již nyní vyvolává v některých zemích vlnu kritiky. V ČR musí nyní řidiči na první kontrolu do čtyř let od koupě nového osobního auta. Další kontroly absolvují každé dva roky.

„Mezi pátým a šestým rokem (provozu) narůstá dramaticky počet vážných nehod zaviněných technickou poruchou,“ zdůvodnil Brusel svůj záměr a dodal: „Každý den umírá na evropských silnicích při nehodách zaviněných technickou poruchou vozidla více než pět lidí.“

„Řídíte-li auto, které není technicky způsobilé, jste nebezpečím nejen sám sobě, ale i všem ostatním spolujezdcům – vaší rodině, přátelům, kolegům. Tato potenciálně životu nebezpečná auta na našich silnicích jednoduše nechceme,“ řekl místopředseda komise Siim Kallas odpovědný za dopravu.

Proto navrhuje, aby se u nových automobilů uskutečnila první technická kontrola po čtyřech letech, další za dva roky a poté by se měl interval pro kontroly zkrátit na jeden rok. Podle Bruselu stojí závady na vozidlech za šesti procenty všech autonehod, při nichž zahynou ročně dva tisíce lidí a mnohem více se jich zraní.

Ještě vyšší procento závad je u motocyklů a skútrů. „Na silnicích se pohybuje příliš mnoho vozidel s technickými závadami,“ uvádí prohlášení komise. Průzkumy v NěmeckuBritánii podle ní odhalily, že nějakou závadu, kvůli níž by vůz neprošel technickou kontrolou, má v každém okamžiku až desetina aut na cestách. Mnoho závad, například u ABS a elektronické kontroly stability, se podle současných pravidel ani nekontroluje.

Kritika i z ČR

Návrhy komise, které musí nejdříve schválit členské státy EU a také Evropský parlament, již vyvolaly ostrou kritiku zejména v Německu. Tam to autoklub ADAC označil za „čiré okrádání“ řidičů, protože daleko důležitější příčinou smrtelných nehod jsou nepřiměřená jízda, ­alkohol a nepoužívání bezpečnostních pásů.

Kritika zazněla i z Česka, kde se návrh nezamlouvá majitelům ojetin ani dovozcům aut. „Myslím si, že je to přehnané. Každoroční kontrolu technického stavu vozidel bych doporučoval až po delší době než šest let stáří vozidla. Nelíbí se mi takové střílení od boku,“ řekl Právu tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Podle něho by nejprve měla přijít analýza toho, zda ­auta, která v Česku projdou kontrolou, jsou skutečně v pořádku. Novinka by nejvíce postihla důchodce, protože ti už většinou nemají šanci zajistit si na nákup novějšího vozu potřebné peníze.

Česko by bylo výrazně zasaženo i proto, že zatímco ve státech EU je stáří osobních vozidel v průměru zhruba 8,2 roku, u nás to je téměř 14 let (data k roku 2008). Kallas odrážel kritiky tím, že ne všude jsou kontroly stejně důkladné jako v Německu a že je nutný jednotný přístup pro celou EU. Hájil se před obviněním, že prosazuje zájmy kontrolorů.