Žádost o vyhlášení bankrotu ráno předložil nizozemský vlastník automobilky, společnost Swedish Automobile. Soud později žádost schválil a jmenoval dva konkurzní správce. Předešlý majitel, americká skupina General Motors (GM), o víkendu odmítl všechny návrhy na záchranu švédského podniku.

Swedish Automobile loni koupila ztrátový Saab od GM za 400 milionů dolarů, v přepočtu asi 7,8 miliardy korun. Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM.

Snahy o oživení automobilové značky staré přes 60 let však brzy začaly vyhasínat, protože firmě došly peníze a plány financování narážely na odpor regulátorů nebo věřitelů. Saab letos v dubnu zastavil výrobu, protože jeho dodavatelé mu kvůli nezaplaceným účtům přerušili dodávky.

Swedish Automobile se v říjnu předběžně dohodla, že Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však narazila na řadu překážek, včetně odporu GM.

Firmu čeká porcování

Analytici předpokládají, že firma bude po vstupu do konkurzu rozporcována a po částech prodána. Zástupci města Trollhätttan, kde Saab zaměstnává více než 3000 lidí, se však nevzdávají naděje, že se objeví kupec, který by značku na poslední chvíli ještě zachránil. "Rozhodně chováme naděje, že konkurzní správce bude usilovat o řešení, v jehož rámci bude společnost prodána jako celek," uvedl starosta Trollhättanu Paul Akerlund.

Případný prodej firmy v konkurzu však bude podle expertů záviset stejně na GM, která Saab ovládala od roku 1989. "Licence, které vlastní GM, jsou pro hodnotu Saabu klíčové. Pokud GM nebude chtít do Saabu ve strachu z čínské konkurence nikoho pustit, pak tady zřejmě už mnoho hodnoty nezůstává," řekl agentuře AP švédský právník Peter Smedman.

Značka, kterou řada automobilových nadšenců obdivuje za pionýrské inovace a typické tvary a motory, prožila zlatou éru v 60. a 70. letech, poté ji pronásledovaly už jen vleklé problémy. Saab prodal nejvíce vozů v roce 2006, a to 133.000 automobilů. V roce 2009 však našlo kupce jen 27.000 jeho vozů.