„Firmy nemají povinnost uvádět na trh totožný výrobek stejné značky ve všech zemích Evropské unie,“ uvedl Frederic Vincent, mluvčí komisaře pro zdravotnictví a politiku spotřebitele Johna Dalliho. Dodal, že podmínkou ovšem je ”splnění příslušných evropských a národních právních předpisů a norem”. Nedochází-li k porušení, nemůže Evropská komise nijak zasahovat.

Podle Vincenta mohou jednotlivé podniky přizpůsobit své výrobky na různých trzích. To znamená, že mohou používat například různé přísady pro totožně znějící produkty.

Na to, že výrobci potravin dodávají na trhy postkomunistických zemí méně kvalitní potraviny v porovnání se zbytkem starého kontinentu, si v květnu stěžovala slovenská asociace spotřebitelů.

Vůbec nejhorší zboží se údajně vyváží do Bulharska a Sofie kvůli tomu dokonce zvažovala právní kroky, jak hrozil tamní ministr zemědělství Miroslav Najdenov.

Isoglukóza namísto cukru

Slováci nedávno potraviny testovali. "Výsledek testu ukázal to, co si mnozí spotřebitelé už roky šeptali. Firmy často posílají nižší kvalitu do nových zemí Evropské unie, kde mají pocit, že se spotřebitelé ještě tak nebrání," informoval předseda Asociace spotřebitelů Slovenska Miloš Lauko. Jak připomněl agrární analytik Petr Havel, s touto skutečností se lze setkat i v Česku.

Testovány byly mj. kolové nápoje, káva, čokoláda či koření od globálních výrobců jako jsou Coca-Cola, Kraft Foods, Nestlé, Tchibo, Jacobs či Kotányi. Studii si vyžádal i český ministr zemědělství Ivan Fuksa (ODS).

Podle serveru Sme.sk testy například ohledně Coca-Coly potvrdily, že pro slovenský, bulharský, maďarský a rumunský trh obsahuje isoglukózu, zatímco ta, která se dodává na český, německý, polský a rakouský trh, je dochucená cukrem.

"Nejde o kvalitu, jde o to, že občas se musí produkty přizpůsobit chuti místních. Každá země má své standardy nasazeny jinak vysoko. I v Evropě najdeme hodně rozdílů v chuti, na které musíme reagovat," vysvětluje Paul Polman, generální ředitel společnosti Unilever, třetího největšího producenta potravin a spotřebního zboží na světě.