„Je to ryze česká technologie, i když patent na ni nemáme. Touto hmotou se totiž v ordinacích opravují zuby a v nemocnicích kosti. Nás před sedmi lety napadlo použít ji i pro opravy výtluků,“ řekl ve středu Novinkám jednatel BG Sys HT Vlastimil Bartel.

Jak použití Quicku vypadá v praxi, předvedli ve středu pracovníci pardubické firmy na 3,5 kilometru dálnice D11, kde vyspravovali díry na odbočovacím pruhu k čerpací stanici Shell. Výtluk důkladně vymyli solankou a nalili do něj směs sestávající z tří dílů sypké hmoty a jednoho dílu kapaliny. Uhladili to zednickým hladítkem a po třiceti minutách už přes opravené místo mohla přejíždět auta.

Zvládne to každý zedník

„Opravu zvládne každý zedník. Stačí mu k tomu kbelík z plastu, zednické nářadí, vrtačka s nasazeným míchadlem a malá elektrocentrála. Výtluk se nemusí frézovat ani jinak upravovat, pouze důkladně vyčistit. Zpravidla ji provádějí dva lidé a musí opravdu makat. Směs je totiž nutné namíchat nejpozději do dvou minut, jinak začne tuhnout a oprava by byla nemožná,“ informoval jednatel.

Na dotaz, na kolik peněz oprava jednoho výtluku vyjde, Bartel odpověděl: „Například zacelení díry o průměru 20 centimetrů a hluboké 5 cm stojí kolem 200 korun, protože z poloviny se díra vyplní kamenivem.“

Vhodný jen pro opravy malých děr

Hlavní výhodou BG Quicku je přilnavost. Spolehlivě drží na betonu, asfaltu, kovu, sklu i dřevu. „Přesvědčili jsme se už, že životnost těchto oprav je i sedm let. Silničáři tedy nemusejí výtluk vyspravený v zimě opravovat na jaře znovu, jak je pravidlem při použití studených obalovaných směsí,“ ujistil Bartel.

Jak ale jednatel přiznal, BG Quick se hodí jen na opravy malých děr. Není ho radno používat pro velké výtluky, a už vůbec ne pro celé úseky na vozovce.

Pardubická firma dodává BG Quick v baleních po dvaceti kilogramech, koupit je ovšem nutné nejméně 400 kg. A protože kilogram stojí 32 Kč, zákazník musí vynaložit nejméně 12 800 korun, a tuna ho vyjde na dvaatřicet tisíc.

„Je pravda, že BG Quick je desetkrát dražší než asfalt a pětkrát dražší než balená směs. Není ale náhoda, že si ho od nás objednávají většinou malé obce, které nemají peněz nazbyt. Jejich starostové si totiž uvědomují, že lepší je nechat opravdu kvalitně a s dlouhou životností opravit malou dírku na vozovce, než opravu odkládat, až z malých děr budou velké, či to flikovat lacinou ale nekvalitní technologií,“ zdůraznil Bartel.

Kvalitní zimní opravy zvládá i stroj Silkot

Kvalitní opravy vozovek v zimě však umožňuje i český stroj Silkot 70-80, jehož výrobcem je pelhřimovská firma Kotrbatý. Díry už vyspravoval i při patnácti stupních pod nulou a na opravy dává dvouletou záruku. Navíc zvládne i skutečně velké výtluky.

Firmy, které tento stroj s nahřívacím čelem používají, si za metr čtvereční, tedy za opravu jednoho velkého výtluku, účtují 300 až 600 korun.