Hlavní obsah

Dálniční propojení Brna s Vídní vázne

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dálniční spojení Brna s Vídní nebude hotovo v roce 2014, jak Česká republika slíbila Rakousku v mezivládní dohodě. Důvodem odkladu jsou nekonečné spory s ekology o plánovanou trasu rychlostní silnice R52 z Brna do Mikulova.

Článek

„Ještě loni jsme předpokládali, že zbývajících pětadvacet kilometrů R52 budeme moci dostavět alespoň do roku 2015. Poté, kdy Nejvyšší správní soud zrušil územní plán Břeclavska, jenž počítal s průchodem R52 Pálavou, ale už nemáme o termínu dokončení žádnou představu,“ řekl Právu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Alfred Brunclík.

MD i kraj odmítají trasu přes Břeclav

Spory se vedou především o to, zda rozšířit až k hranicím silnici I/52 z Brna do Mikulova, s čímž počítají i Rakušané, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice, což požadují ekologové.

Ministerstvo dopravy (MD) a ŘSD trvají na dostavbě R52 do Mikulova a alternativní spojení R55 přes Břeclav nepřichází v úvahu ani podle představitelů Jihomoravského kraje.

Aby rakouská část neskončila v polích

Zatímco v ČR spory o trasu zdaleka nekončí, Rakousko úspěšně pokračuje ve výstavbě dálnice A5. K jejímu dotažení do Drasenhofenu, kde se má na rakouskočeské hranici propojit s R52, zbývá dostavět už jen 35 kilometrů. Podle společnosti Asfinag, která má v Rakousku budování dálnic na starosti, bude celá A5 dokončena do konce roku 2014.

„Aby rakouská dálnice neskončila v polích, budeme se snažit zprovoznit u Mikulova v roce 2015 alespoň osmikilometrový příhraniční úsek rychlostní silnice R52,“ informoval Brunclík. Motoristé jedoucí od Vídně do Brna by pak ale stejně museli z příhraničního úseku R52 sjet na starou silnici první třídy.

Deklarace v ohrožení

Zástupci devíti evropských regionů proto přijali loni v prosinci v Bruselu společnou deklaraci, která Českou republiku vyzývá k dokončení dálničního spojení mezi Brnem a Vídní.

„Pokud chce Evropa naplnit svůj hospodářský a sociální potenciál, je nezbytné, aby bylo vybudováno chybějící spojení a bylo tak odstraněno úzké hrdlo dopravní infrastruktury,“ uvádí se v deklaraci, kterou podepsali zástupci čtyř polských, tří českých a dvou rakouských regionů. Poláci se celé iniciativy účastní proto, že dálniční spojení Brna s Vídní je nezbytnou součástí transevropské magistrály Gdaňsk–Brno–Vídeň.

Reklama

Výběr článků

Načítám