Hlavní obsah

Eskalátory v metru jsou moc rychlé, bruselští úředníci je zpomalují

Novinky, Tomáš Holý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Proč eskalátory v pražském metru ve stanici Anděl jezdí svižným tempem, ale naopak na Náměstí Míru by cestující za jízdy usnul? V tomto případě není na vině technika, ale nařízení Evropské unie. Podle bruselských úředníků je totiž nutné, aby eskalátory v metru jezdily pomalu. Přibrzdit eskalátory však není jen tak, dopravní podnik za to zaplatí stovky miliónů korun.

Článek

Dříve bylo zcela běžné, že cestující doslova frčeli na schodech rychlostí 2,5 metru za sekundu (9 km/h). Jenže to se zdálo úředníkům nebezpečné, proto omezili rychlost na 0,7 metru za sekundu (2,52 km/h).

„Z hlediska cestujících je to příjemné, z hlediska bezpečnosti je to problémové,“ komentoval velkou rychlost eskalátorů pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner. Podle něho byla vyšší rychlost před lety zejména ve stanicích tras A a B, to se však postupně mění.

Například na „zdolání“ nejhlubší stanice metra, a tudíž i nejdelších eskalátorů na Náměstí Míru, jsou třeba dvě minuty a dvacet vteřin, pokud se cestující nechá celou cestu vézt. Pokud zde Pražané ráno vystupují a po práci nastupují, stráví na jezdících schodech více než čtyři a půl minuty. Přitom kdyby neexistovala nařízení EU, byla by to jen zhruba minuta a půl.

Foto: Jan Černý, ČTK

FOTO: Jan Černý, ČTK

Některým lidem se zpomalení nelíbí. „Zaznamenali jsme negativní ohlasy po rekonstrukci ve stanici Hradčanská,“ uvedl radní. Podle něj je přestavba, a tedy zařazení pomalejší rychlosti na eskalátorech velice nákladná. V jedné stanici přijde rekonstrukce na padesát až sto miliónů korun.

„Na lince B zbývá zpomalit eskalátory ještě v několika stanicích, jejichž rekonstrukce na naplánovaná na příštích šest let,“ řekl k plánované změně Šteiner.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám