„Celý komplexní návrh nového bodového systému ještě neexistuje. Pracovní skupina však předložila návrh změn, které teď bude třeba zapracovat do paragrafového znění. Na jaře k tomu svoláme odborný seminář a poté navrhované úpravy podrobíme veřejné diskusi,“ sdělil Právu mluvčí MD Tomáš Neřold.

Do vlády tak návrh změn bodového systému poputuje s největší pravděpodobností až v příštím roce. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) navíc zvažuje, zda nepřesvědčit skupinu poslanců a tuto novelu raději nepředložit jako jejich iniciativu.

Chystá se princip dvakrát a dost

„Máme zkušenost, že v parlamentu jsou poslanecké návrhy průchodnější. Vyhnuli bychom se tím také meziresortnímu připomínkovému řízení, které bývá zpravidla velmi komplikované,“ řekl Právu Ťok.

Navrhované změny bodového systému

Navrhované změny bodového systému

FOTO: Právo

A jak by to tedy mělo v budoucnu s body vypadat? Jasné už je, že se celý systém zjednoduší. Místo dosavadní sedmibodové stupnice budou nově přestupky podle závažnosti rozděleny do tří kategorií s šesti, čtyřmi nebo dvěma udělovanými body.

Například za jízdu na červenou či překročení rychlostního limitu o padesát kilometrů v hodině má být šest místo dosavadních pěti bodů. Pokud by se řidič takového přestupku dopustil v průběhu roku dvakrát, přišel by automaticky na dvanáct měsíců o řidičský průkaz. Platit tedy bude princip dvakrát a dost.

Za vážné přestupky tříletý zákaz řízení

V případě závažných nehod s těžkými zdravotními následky má být nově možné řidičák odejmout dokonce až na tři roky místo nynějších maximálně dvou.

„Společně s policií již nevnímáme aktuální maximálně dvouletý zákaz činnost jako dostatečně odrazující. Tím spíše, že po polovině trestu lze požádat o prominutí. Pokuta by měla být u těch nejzávažnějších přestupků pouze jednou složkou udělené sankce, proto by zvýšení pokuty měl logicky doprovázet i delší zákaz řízení,“ vysvětluje Neřold.

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Tříletý zákaz řízení by měl být udělován zejména za řízení ve stavu vylučujícím způsobilost, odmítnutí se podrobit vyšetření na alkohol či jiné návykové látky, řízení vozidla bez řidičského oprávnění a způsobení nehody, při níž je jinému vážně ublíženo na zdraví.

V případě alkoholu za volantem má jít přestupek vždy do správního řízení. Horní sazba za více než jedno promile alkoholu v krvi chce MD zvýšit z 50 na 75 tisíc korun. A pokud bude mít řidič méně než jedno promile, zaplatil by až 25 tisíc korun místo dosavadních 20 tisíc.

Ve stadiu úvah i řidičák na zkoušku

Přimět nezkušené řidiče k opatrné jízdě by měl také řidičský průkaz na zkoušku, který prosazuje nejen MD, ale i dopravní policie. Důvodem této snahy je fakt, že zejména mladí řidiči ve věku 18 až 24 let bývají zpravidla agresivnější a přeceňují své možnosti.

První dva roky po absolvování autoškoly by tedy neměli mít řidiči hranici pro vybodování dvanáctibodovou, ale o řidičák by na rok automaticky přišli už po dosažení šesti bodů. Další možností podle Ťoka je bodovat jim přestupky dvojnásobně.

V praxi by to ovšem znamenalo, že začínající motorista přijde o řidičák třeba i za jediný, byť vážný dopravní přestupek. Řidičský průkaz na zkoušku by navíc mohl být rozporu s ústavou. Porušena by totiž byla rovnost lidí při postihu jejich přestupků. Připravit dobře takovou legislativní změnu bude tedy velmi náročné. Přesto chce Ťok zařadit řidičák na zkoušku do nového bodového systému.

Nestavět veřejnost před hotovou věc

Záměr ministra dopravy podrobit navrhované změny nejdříve veřejné diskusi jistě uvítá i Autoklub ČR. Ten se totiž pozastavoval nad tím, že o záměrech Ťoka se dozvěděl až z médií, aniž by se k tomu předtím mohli jeho odborníci vyslovit.

Na tom, že je třeba bodový systém výrazně upravit, se shoduje vládní koalice i opozice. V každém případě se ale ten nový systém bude rodit ještě dlouho. Tím spíše, že pomalu každý poslanec se považuje za experta na motorismus a lze tak i při projednávání předlohy ve Sněmovně očekávat spoustu pozměňovacích návrhů.