„Jedná se o jeden z nejnáročnějších logistických projektů, který jsme kdy zajišťovali. Kromě přítomnosti obřího letounu se jedná zejména o náročnou administrativu vyžadující znalost právních a technických předpisů a předepsaných postupů v několika zemích,“ uvedl Petr Voltner, řídící manažer projektů speciální přepravy dopravce Nika Chrudim.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>
An-225 na ostravském letišti

An-225 na ostravském letišti

FOTO: Pavel Karban, Právo

Ta pro šternberskou zbrojovku Excalibur Army zajišťuje dopravu 16 obrněných vozidel z Česka do Afriky. Informace, která země je cílovou zemí a kdo je klientem české zbrojovky, není veřejná. Podle Andreje Čírtka, jenž mediálně zastupuje zbrojovku Excalibur Army, probíhá přeprava pod vývozní licencí českého ministerstva průmyslu a obchodu.

Rekordní velikostí i hmotností

Antonov An-225 Mrija byl navržen jako strategický sovětský transportní letoun pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety Eněrgija nebo Proton.

An-225 po přistání v Ostravě

An-225 po přistání v Ostravě

FOTO: Pavel Karban, Právo

Jedná se o nejdelší a zároveň nejtěžší letadlo na světě. Jeho délka je 84 metrů, rozpětí křídel je 88,4 metru a hmotnost prázdného stroje je 175 tun. Maximální vzletová hmotnost je 600 tun, palivové nádrže pojmou více než 300 tisíc litrů paliva. Letoun pohání šest motorů, cestovní rychlost je 800 kilometrů za hodinu, maximální rychlost je ještě o 50 kilometrů za hodinu vyšší. Pro přistání a vzlet potřebuje dráhu o délce tři až 3,5 kilometru. S nákladem o hmotnosti 200 tun uvnitř letadla doletí Mrija 4,5 tisíce kilometrů. Posádku tvoří šest osob.

An-225 na ostravském letišti

An-225 přistávající na ostravském letišti

FOTO: Pavel Karban, Právo

Na českém území přistál letoun An-225 poprvé 19. června 1989, kdy kvůli poruše na hydraulice nouzově dosedl při cestě z pařížského leteckého aerosalónu na pražské letiště. Jednalo se tehdy o teprve druhé přistání mimo území tehdejšího Sovětského svazu. Na hřbetě tehdy Mrija nesla raketoplán Buran a na palubě trosky zničeného letounu Mig-29, který na aviatické akci havaroval. V září 1989 byla Mrija v rámci leteckého dne poprvé k vidění také na mošnovském letišti. V letech 2003, 2004 a 2006 přistál Antonov An-225 znovu v Praze, důvodem byl stejně jako tentokrát v Mošnově komerční let.