Od 15. ledna je účinná novela zákona, která příspěvky do garančního fondu ČKP za nepojištěná vozidla zcela zrušila.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

ČKP v minulosti vymáhala údajné dluhy tak plošně a neomaleně, že – jak už dříve přiznala – na sedmdesát tisíc výzev ročně bylo neoprávněných. ČKP přitom dluh na pojistném nijak nedokazovala. K tomu, aby lidem poslala složenku, jí stačilo jen automatizovaně vyjet údaje z centrálního registru vozidel a databází pojišťoven.

Bylo na bedrech motoristy, aby dokazoval, že povinné ručení ve skutečnosti uhradil. Ukázalo se, že vymáhací „kosa“ dopadala na tisíce nevinných lidí. To vedlo zákonodárce k tomu, že tuto sankci zrušili.

Nové výzvy už ČKP po 14. lednu 2015 neodesílá. Pokud se vám ale ještě dostane do ruky výzva odeslaná před tímto datem, je třeba reagovat zaplacením nebo prokázat, že ručení v době, kdy jste vůz vlastnili, bylo uhrazeno. ČKP současně tvrdí, že kvůli tomu o stovky korun ručně zdraží povinné ručení.

Nehoda bez ručení? V mžiku zruinován!

Ten, kdo jezdí nepojištěným autem, ale stále riskuje, že se nadosmrti zadluží. I nadále platí, že pojišťovny zpětně, regresivně, po viníkovi nehody s nepojištěným vozem vymáhají to, co zaplatily poškozenému. Především v případě následků na zdraví jdou sumy často do miliónů.

„Za ponechání nebo provozování vozidla bez povinného ručení stále hrozí pokuta ve správním řízení od pěti do čtyřiceti tisíc korun. Za nepředložení zelené karty je ve správním řízení udělována pokuta od 1500 do 3000 korun. Pokud je vozidlo bez pojištění déle než 14 dní, pak bude vyřazeno z registru vozidel,“ zdůraznil mluvčí ČKP Aleš Povr.

Rolí ČKP bylo a stále je na druhou stranu vyplácet bez zbytečného otálení škody těm motoristům, které někdo naboural nepojištěným autem. Kritici ČKP, například z řad leasingových společností se ale domnívají, že ČKP si jen tak sedí na více než miliardě korun vybrané do garančního fondu.

„Ve skutečnosti žádné volné peníze nemáme. Poškozeným musíme vyplatit 1,784 miliardy korun. Vyplývá to z rozvahy ke konci roku 2014. Na tyto závazky je v garančním fondu k dispozici 910 miliónů korun, za zbytek ve výši 874 miliónů korun ručí pojišťovny. Nejprve budou vyčerpány prostředky z garančního fondu, pak už budou na škody vzniklé nepojištěnými vozy přispívat pojišťovny,“ reagoval Povr.