Zakázku s názvem Monitoring výskytu křečka polního v lokalitě Třebětice-Alexovice vypsalo podle zjištění Práva letos ŘSD proto, aby se konečně mohla rozhýbat výstavba rychlostní komunikace R 49 z Hulína do Fryštáku a dál ke slovenské hranici. Tu stát slavnostně zahajoval už v září 2008, ale nedostatek peněz a opakované protesty ekologů z ní udělaly takříkajíc ležák.

Chráněný druh

Nyní prý má investor vyhráno. Před několika dny nabyla platnosti výjimka řešící problematiku křečka, kterou vydal zlínský krajský úřad. „Byla to poslední velká překážka k realizaci dané stavby,“ potvrdil Právu mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Podle mluvčího výjimka obsahuje podmínky přesunu savce na jinou lokalitu, čímž padá rozpor výstavby komunikace se zákonem o ochraně přírody a krajiny. Křeček polní je totiž v Česku chráněný zákonem jako silně ohrožený druh.

Jak zněly podmínky zakázky? „Určení počtu nor křečka polního, stanovení lokalitních nároků a požadavků křečka polního na základě literární rešerše, odborné diskuse a vlastních pozorování, stanovení jednotlivých fází aktivity křečka polního během roku na lokalitě.“

Třicítku čeká stěhování

A taky: „Návrh metod odchytu a transferu jedinců křečka polního, návrh lokalit pro umístění transferovaných jedinců, návrh detailních a reálných managementových opatření.“

Zní to komicky, ale silničáře teď čeká delikátní záležitost, jak prý zhruba třicítku křečků polních odchytit a bezpečně přemístit jinam. Nejspíš se zapotí, protože soudě podle učebnic tento drobný savec během zimy tzv. hibernuje, tedy ukládá se k zimnímu spánku, přičemž se probouzí každých pět až sedm dní a krmí se svými zásobami.

Navíc pro přestěhování křečka podle odborné literatury není vhodná kdejaká lokalita, takže šlo o hledání místa, kde bude mít blízko ke zdroji potravy, kterou je hlavně obilí. Jak praví encyklopedie, křeček je typickým obyvatelem stepí a polí, kde si vyhrabává složité doupě.

I proto mnozí zainteresovaní hovoří o opakovaných obstrukcích ekologů. Ti se ale brání nejen tím, že jim jde o ochranu ohrožených živočichů, ale také argumentem, že místo nákladné komunikace by stačilo vybudovat obchvaty měst a obcí.

Zdravý rozum

„Právě to jsou věci, které prodlužují a prodražují stavby,“ řekl Právu bývalý ministr dopravy, dnes šéf poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Připustil, že většinou nikdo o těchto věcech spojených s výstavbou nic neví a běžnému člověku se tomu nechce ani věřit.

„Myslím, že by měl nastoupit zdravý rozum, zatím vítězí až zaslepená ochrana přírody, v tomto případě křečka,“ uvedl Stanjura s tím, že považuje za neuvěřitelné za dva milióny studovat, kudy se křeček pohybuje. „To se nedá vysvětlit a nezávidím nikomu z ŘSD, který to bude muset hájit,“ dodal.

Křeček přitom zaskočil nejen investora, ale také prezidenta Miloše Zemana, který letos v září Zlínsko navštívil. Prý se nestačil divit.

„Když jsem se připravoval na návštěvu Zlínského kraje, nechal jsem si zpracovat seznam chystaných staveb,“ prozradil tehdy Zeman a doplnil, že u plánované silnice R49 byla poznámka, že stavba je zastavená kvůli výskytu chráněného živočicha.

„Nechal jsem si zjistit, o co se jedná, a je to křeček. Pokud jde o křečky, tím nikoho nenabádám k ničemu, ale volte lidi, kteří nemají zelený mozek,“ nechal se slyšet prezident.