Hlavní obsah

České děti ovládají počítače, zatlučení hřebíku je ale problém

Právo, Jiří Vavroň

Éra zlatých českých ručiček zřejmě pomalu končí. České děti a teenageři sice i v mezinárodním srovnání vynikají v práci s počítačem či vyhrávají matematické a šachové olympiády, vzít do ruky lopatu nebo zatlouct hřebík, ale začíná být pro většinu mladých téměř nepřekonatelný problém. Řemeslný fortel, se kterým se Češi ještě donedávna prosazovali po celém světě, se postupně vytrácí.

Foto: Profimedia.cz

Děti umí pracovat s počítači, vztah k manuální práci se ale často od rodičlů nenaučí.

Článek

„Když sledujete, jak děti například zametají listí, vidíte, že koště a lopatu drží prvně v životě v ruce a znají je především z filmových pohádek,“ řekla Právu padesátiletá učitelka.

Manuální práce současné náctileté navíc ani příliš nebaví a po kariéře uznávaného a vyhledávaného řemeslníka příliš netouží. Podílí se na tom i přezíravý vztah nynější společnosti k lidem, kteří se živí manuální prací. Kdo nejezdí do práce drahým autem v bílé košili, neznamená na společenském žebříčku pro řadu lidí téměř nic.

Manuální šikovnost náctiletých obecně klesá, shodují se pedagogové základních škol, mistři učebních oborů i jejich první zaměstnavatelé. I proto řada učňů vůbec neukončí studium svého oboru. Prostě nejsou schopni zvládnout nároky řemesla. Znalost práce na PC totiž v řemesle nestačí.

Naši žáci umějí zatlouci hřebík, pilovat, hoblovat, pracovat s kovem.
ředitelka pražské ZŠ Mendíků Jitka Poková.

„Srovnávat šikovnost a manuální zručnost současné mladé generace a generací předchozích je z několika důvodů dosti obtížné,“ říká ředitel pražského SOU Ohradní Karel Dvořák. „Já sám jsem měl ve škole dílny a pozemky, kde jsme se seznámili a prakticky si vyzkoušeli pilování, práci se dřevem atd. Dnešní pracovní vyučování je jiné. Táta mě navíc bral ke všemu, co doma montoval a kutil. To dnešním patnáctiletým chybí,“ dodává.

Přitom zručné pracovníky zoufale hledají velké i malé firmy, které jsou za šikovné řemeslníky připraveny dobře zaplatit. Firmy se o zručné fachmany přetahují.

Chybí praxe

Svůj podíl na tom, že pro řadu dospívajících je problém přitlouci hřebík, má také to, že rodiče nezapojují děti do domácích prací, nekutí společně s nimi.

„V řadě rodin navíc chybí otec. Buď jde o neúplné rodiny, nebo o rodiny sice kompletní, kde je však otec tzv. nepřítomný. Je stále v zaměstnání nebo má jiné zájmy než něco naučit svého potomka,“ upozorňuje socioterapeutka Martina Hronová.

„Děti se nedostanou k manuální práci ani doma, ani ve škole. Vliv má i to, že stále méně středoškoláků chodí na brigády, kde by manuálně pracovali a také se lecčemu naučili. Dětem chybí znalost nářadí a neumějí například ani umýt auto. Rodiče ho totiž přece vozí do myček,“ řekl Právu ředitel SOU Radotín Václav Hejda.

Děti musí pomáhat rodičům

„Záleží na každé základní škole, jaký podíl v pracovním vyučování ponechá například práci s počítačem a práci manuální. My se snažíme ten poměr udržet v rovnováze,“ říká ředitelka pražské ZŠ Mendíků Jitka Poková.

„Takže naši žáci umějí zatlouci hřebík, pilovat, hoblovat, pracovat s kovem, učí se základům technického kreslení, ale umějí si i přišít knoflík. Někdy tím suplujeme rodiče,“ řekla Právu Poková.

Podle dětských psychologů by se i rodiče měli snažit zapojovat děti do práce v domácnosti od jejich útlého věku. Děti by měly vidět rodiče, jak pracují v domácnosti, v dílně, na chatě, zahrádce a že tyto práce nevnímají jako nutné zlo.

Rodiče by měli kladně reagovat na zájem dětí pomáhat jim. I když v praxi musí počítat s tím, že to bude pomoc zpočátku spíše problematická a bude je zdržovat. Tady se totiž rodí zájem o manuální práci, chuť vytvořit něco vlastníma rukama.

Děti musí manuální práce prostě bavit, měly by poznat radost z dobře opravené či vyrobené věci, shodují se dětští psychologové. A samozřejmostí je, že se manuální práce v rodině nepodceňuje.

Naopak ti, co umějí dobře manuální práci, jsou předmětem obdivu. Zatím se ale občas stále objevuje názor, že do učení se chodí jen z nutnosti a na učiliště jde jen ten, který není schopen dostat se na nějakou školu.

Reklama

Výběr článků

Načítám