„Jedná se o bezprecedentní útok na svobodu politické soutěže,“ řekl Hudeček a dodal: „Když uvidíte bílý billboard, je to náš předvolební.“

TOP 09 si u společnosti Outdoor Akzent objednala asi čtyři desítky billboardů do 12. října. „Bez billboardů se obejdeme, naopak ušetříme více na kontaktní kampaň,“ uvedl Hudeček a zdůraznil, že se nedá koupit. Vyjádření firmy Právo shání.

Vše podle Hudečka souvisí s pražskými stavebními předpisy. Od 1. října totiž nemají vznikat nové billboardové stavby. „A ty současné s dočasným stavebním povolením už nedostanou nové,“ poznamenal Hudeček.

Postěžoval si na nákladnou negativní kampaň, kterou proti němu billboardové firmy rozjely. „Je to pozoruhodné, protože právě tyto firmy získaly díky smlouvám s Prahou za posledních deset let přes dvě miliardy korun a město z toho mělo sotva jednu desetinu,“ řekl Hudeček s tím, že smlouvy z éry Pavla Béma (ODS) jsou pro Prahu nevýhodné.

Společnosti se ale brání a tvrdí, že primátor Hudeček káže vodu a sám pije víno. „Před komunálními volbami spustil kampaň na 33 obřích reklamních nosičích, které nebyly řádně povoleny stavebním úřadem a jsou v naprostém rozporu s jím prosazenými Pražskými stavebními předpisy,” tvrdí Svaz provozovatelů reklamy.

Spor o předpisy

Pražské zastupitelstvo 38 hlasy ve čtvrtek odhlasovalo na návrh Jana Slezáka (ČSSD) usnesení, podle něhož nové stavební předpisy nemají platit od 1. října, ale až od 1. ledna 2016. Ruku pro tento návrh zvedlo kromě zastupitelů z ČSSD, ODS, KSČM a Nez. také sedm z 26 členů klubu TOP 09. Celkem je zastupitelů 63.

Usnesení má ale jen povahu výzvy, protože stavební předpisy jsou nařízením radních. Ti je schválili v červenci. „Zákon takový krok zastupitelstvu neumožňuje,“ poznamenal Hudeček.

Zastupitelé, kteří chtěli předpisy pozastavit, vůbec neargumentovali reklamou. Například Slezák poukazoval na neexistenci na regulačních plánů, k nimiž se přepisy vážou. „Reklama nemá s věcnými důvody vůbec nic společného,“ řekl Slezák.

Exprimátor Bohuslav Svoboda (ODS) odkázal na zvažované zahušťování pražské zástavby. Podle něho k tomu povedou právě nové předpisy. „Umožní stavět levněji, rychleji, výhodněji,“ řekl Svoboda.

Jen zástupné důvody

Spoluautor nového předpisu, architekt Pavel Hnilička se podivil aktivitě politiků. Podle něho se připomínky k předpisům řešily dva roky a ve dvou kolech, počítaly se na tisíce.

„Divím se, že se uplatňují připomínky v tuto chvíli, kdy je předpis schválený,“ uvedl Hnilička. „Relevantní argumenty jsme probírali se stavebními úřady a s ministerstvem pro místní rozvoj,“ dodal. Je přesvědčený, že se hledaly jen zástupné důvody, aby se neomezila velkoplošná reklama nad šest metrů čtverečních.