Hlavní obsah

Podvodníci se postihů nebojí. Zkasírují lidi a nic nedodají

Právo, Jindřich Ginter

Neseriózní podnikatelé v Česku nemají z našich zákonů a soudů téměř žádný respekt. Jako na běžícím pásu totiž přibývá zákazníků, kteří na první pohled fungující firmě zaplatí za zboží či službu desetitisíce, ale pak jim zůstanou jen oči pro pláč. Nedostanou a nevymůžou nic.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační snímek

Článek

Neféroví jednatelé a majitelé firem si nacházejí skuliny v zákonech, jak z odpovědnosti vybruslit. Hrají o čas, slibují, vykrucují se, naoko vykazují nemajetnost či vyinkasované peníze skryjí. Policie je třeba i obviní z trestného činu podvodu, jenže u soudu se z toho potom často vykroutí například tím, že nedodání práce nebo zboží nebyl promyšlený podvodný záměr, ale podnikatelský záměr, jenž zkrátka nevyšel.

Četné jsou případy stavebních podnikatelů, kteří vyberou desetitisícové zálohy, dílo třeba i započnou, ale nedodělají. A právě tím, že práci rozdělají, si předem dělají alibi, že to nebyl podvod. Někteří si ale ani s tím hlavu nelámou.

Bez skrupulí

Například devětatřicetiletá žena z Kladna uzavřela smlouvu o dílo na výstavbu rodinného domu v Horním Bezděkově s pětatřicetiletým podnikatelem z Benešovska. Zaplatila mu 400 tisíc korun na materiál a od té doby ho už ani neviděla, smlouva nesmlouva.

Potíž je v tom, že k neférovým praktikám se mnohdy uchylují i firmy či podnikatelé, kteří léta fungovali bez potíží, mají tedy za sebou příznivé reference, jenže se najednou dostali do dluhů, třeba i proto, že jim někdo nezaplatil. A tak peníze zkasírují a nic nedodají.

Firma od listopadu nedodala zboží

Často se rovněž objevují případy podvodných makléřů zprostředkovávajících prodeje půjček nebo realit. Například Jiří F. z Hradce Králové zaplatil čtyřicet tisíc makléřce Blance H. za to, že mu na dům najde kupce. Peníze vzala a od té doby je nekontaktní. Firma, pro kterou pracuje, se přejmenovala, aby mohla dál podnikat, protože je na ni vedena exekuce. Případ má na stole sice policie, varování „visí“ na internetu, ale tím to zatím končí.

Lucie S., stejně jako další zákazníci, zase zatím marně dobývá nábytek na míru za zhruba sto tisíc od pražské firmy specializované na luxusní interiérové vybavení. Objednala si ho loni v listopadu, zaplatila předem. Firma jí slíbila, že za dva měsíce nábytek dostane, ale stále ho nemá.

Na první pohled vše vypadá seriózně, firma má v Praze kamennou prodejnu, prezentuje se coby dodavatel VIP osobnostem. Jenže Lucie na nábytek stále čeká a pořád místo něho jí byly předhazovány další náhradní termíny s nejrůznějšími výmluvami.

Lhůta uplynula

A když se člověk podívá na velký internetový portál, tak se to zde negativními zkušenostmi zákazníků, kteří se luxusního nábytku nedočkali, jen hemží.

„Standardní dodací lhůta činí osm až 14 týdnů a odvíjí se od data přijetí platby. K našemu politování došlo k pochybení na straně dodavatele, které způsobilo, že se dodání prodlouží nad standardní dodací lhůtu. Pro takové případy počítají naše všeobecné obchodní podmínky s náhradní dodací lhůtou 120 dnů,“ napsala v březnu Právu firma.

„Tento termín uplynul a už se mnou nekomunikuje ani reklamační oddělení,“ uvedla s tím, že už nevěří, že nábytek uvidí. „Těch ujišťování už bylo tolik. Navíc se setkávám s dalšími lidmi, kteří zboží nedostali. Nebo čekali dva roky a peníze zpět dostali až po značném nátlaku na vedení firmy,“ dodala.

Jistý takto napálený zákazník totiž zjistil, že v té době registrovaný jednatel firmy je ve skutečnosti bezdomovec. „Teprve poté zákazníkovi vrátili peníze, aby to dál nerozviřoval,“ dodala Lucie.

Reklama

Výběr článků

Načítám