„Pan primátor Hudeček je ztělesněním lidské hlouposti, neschopnosti a vystrašenosti – to jediné je pro mne lidsky pochopitelné. Jeho mantra ‚za vše může Bém‘ je jen projevem zoufalství a ztracenosti,“ reagoval Bém na blogu Aktuálně.cz.

Odmítl Hudečkova slova, že „zásadní problém lze zcela jednoznačně přičíst právnímu diletantství za Bémova období“. Podle něj radnice za jeho vedení uzavřela kontrakt, který připravily a posoudily desítky právníků i například antimonopolní úřad.

Závazky byly za Béma plněny včasbývalý primátor Prahy Pavel Bém

„Závazky byly ‚za Béma‘ plněny včas. ‚Za Béma‘ ražba tunelu nestagnovala, přes všechny problémy, včetně tří propadů půdy a realizace nejsložitějších částí stavby byly termíny dodržovány. ‚Za Béma‘ si město na výstavbu tunelu nepůjčovalo. Pan primátor Hudeček lže, jako když tiskne, a svou práci neumí. A co hůř, kazí práci jiných. Vzal si velké sousto, které ale neudusí jen jeho,“ napsal Bém.

Neplatné smlouvy

Rozčilila ho Hudečkova slova ze středy, kdy primátor reagoval na rozhodnutí Metrostavu pozastavit stavbu tunelového komplexu kvůli tomu, že mu Praha za práce neplatí a neschválila ani změny ve stavbě, proto firma nemá co dělat.

Primátor na základě stanoviska kontrolního odboru magistrátu prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle závěrů kontrolní komise od začátku neplatná. Za takového stavu podle něj nemůže město stavbu převzít ani dostavět. [celá zpráva]

Členové strany TOP09 při čekání na výsledky předčasných voleb do poslanecké sněmovny. Michnův palác. Na snímku primátor Tomáš Hudeček

Pražský primátor Tomáš Hudeček

FOTO: Petr Horník, Právo

Podle komise smlouvu neprojednala rada ani zastupitelstvo, a je tak v rozporu se zákonem. Případ budou řešit právníci.

Bém se k smlouvám s Metrostavem na svém blogu příliš nevyjadřoval. Pouze prohlásil, že kontrolní odbor magistrátu "zcela jistě není tím orgánem, který by mohl smlouvu zpochybnit, či oprávnit úřad k rozhodnutí neplatit své smluvní, zejména finanční závazky".

Hulinský: Neplatných by bylo mnoho dalších smluv

Primátor Hudeček ve středu řekl, že stavbu neprojednala rada ani zastupitelstvo hlavního města. Na magistrátních stránkách jsou ale k dohledání dvě usnesení rady ze září 2006 a jara 2007, kterými vedení města zadání zakázky projednala.

Platnost smlouvy má podle některých politiků zpochybňovat skutečnost, že některé dodatky podepisovali místo politiků tehdy velmi mocní magistrátní úředníci jako šéf investic Jiří Toman. Podle několika oslovených politiků, kteří tehdy Prahu vedli, se ale zakázkou podle tehdy platných zákonů zastupitelstvo zabývat nemuselo, stačil souhlas rady. Shodlo se na tom prý několik týmů interních i externích právníků.

Bývalý náměstek primátora Petr Hulinský (ČSSD) zpochybnil, že by smlouvy na stavbu tunelu Blanka byly neplatné, a uvedl, že stejným způsobem by podle tohoto vzorce bylo neplatných mnoho dalších smluv v Praze. "Neumím si představit, že by všechny smlouvy od roku 1992 do 2013, které byly úředníky hlavního města podepsány, byly neplatné," poznamenal.

Termín zřejmě nestihnou 

Proti současnému vedení města se postavilo i vedení klubu zastupitelů ODS. "ODS prohlašuje, že výstavba tunelového komplexu Blanka byla řádně schválena tehdejším vedením města a opakovaně projednávána v průběhu koalice TOP 09 a ODS v radě hlavního města," napsal v prohlášení předseda klubu a tehdejší náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS).

"Zástupci vedení města za TOP 09 v čele s primátorem Hudečkem se tímto způsobem snaží zbavit jen zodpovědnosti za neřízení této stavby a nerozhodování o změnách potřebných k dokončení stavby," dodal s tím, že Praze kvůli tomu hrozí stamiliónové škody. ODS proto požaduje svolání mimořádného jednání zastupitelstva hlavního města.

Město už přitom proplatilo asi 25 miliard korun z celkové ceny tunelového komplexu, která by měla činit necelých 37 miliard korun. O situaci hodlá město jednat se šéfy Metrostavu. Před tím prý nelze říci, že už téměř hotový tunel nebude otevřen v termínu, tedy na konci dubna příštího roku.

Původní termín otevření byl přitom na konci roku 2012 a počítalo se s náklady 21 miliard korun. Termín se posouval a náklady narostly až na 37 miliard.