Chaos ve výkladu, kdy ještě stačí mít skupinu B, a kdy už je pod hrozbou vysokých sankcí vyžadováno „éčko“, způsobilo to, že unijní nařízení bylo českými úředníky v klíčovém detailu špatně opsáno.

V českém, špatně převedeném zákonném ustanovení je tak naopak uvedeno, že má-li řidič jen „béčko“, nesmí vozík v soupravě do 3500 kilogramů překročit maximální hmotnost 750 kg.

Roční zákaz a 25 tisíc kvůli 40 kg nad limit

Jak vyplývá ze sdělení ministerstva dopravy všem krajským a obecním úřadům s rozšířenou působností, platné je to, co nařizuje směrnice EU. Ta určuje, že s oprávněním B lze mít za autem přívěsný vozík, který překračuje povolenou hmotnost 750 kg, ale celková maximální povolená hmotnost soupravy, tedy i s autem, nesmí překročit 3500 kg. V případě, kdy si doděláte v autoškole k „béčku“ i rozšíření na „éčko“, může celková váha soupravy dosáhnout dokonce až 4250 kg.

Většina motoristů, kteří mají jen B, mohou tedy bez obav zapojit za osobní auto valník. Musí se však podívat do techničáku auta i valníku, aby souprava dohromady nepřekročila tři a půl tuny, přičemž vozík může mít více než zažitých 750 kg.

Že je taková pečlivost nezbytná, ukázal případ Lukáše Králíčka, který Právo zveřejnilo 30. října a jenž se setkal s velkým ohlasem čtenářů i na serveru Novinky.cz. Jak jsme informovali, pan Králíček dostal roční zákaz řízení motorových vozidel a pokutu 25 tisíc korun od říčanského úřadu jen kvůli čtyřiceti kilogramům navíc.

Z úředního rozhodnutí o vině vyplývá, že jeho osobní auto Hyundai Santa Fe má v techničáku maximální povolenou hmotnost 2240 kg. Přívěsný vozík Vario, jímž chtěl odvést zahradní odpad do sběrného dvora, má psanou největší povolenou hmotnost 1300 kg. Králíčkova jízdní souprava měla tak dohromady maximální povolenou hmotnost 3540 kg, tedy čtyřicet kilogramů nad celkový váhový limit daný směrnicí EU.

Právě kvůli těmto „papírovým“ čtyřiceti kilogramům nesmí pan Králíček rok řídit auto a musel zaplatit pokutu 25 000 korun. Přičemž, jak připustil úřad, viník spolupracoval s policií, nikoho neohrozil ani neomezil a má čistý řidičský rejstřík. Mimochodem – v okamžiku silniční kontroly byl vozík prázdný.

Tunové auto nemůže tahat 2,5 t

I když řidiči s „béčkem“ smějí za osobákem tahat přívěsy nad 750 kg, v praxi jsou s tím potíže. Jednotunové auto těžko zvládne dvouapůltunový valník, byť se v součtu jedná o limitních 3,5 tuny. Zapojit vozík s maximálním váhovým limitem nad 750 kg proto musí umožnit technické parametry auta, dané výrobcem.

Kromě toho vyhláška o jízdních soupravách číslo 341/2002 Sb. nařizuje, že okamžitá hmotnost nebrzděného přípojného vozidla nesmí být větší, než je pro vozík stanoveno v technickém průkazu auta.

Při silniční kontrole se policie zpravidla zajímá, jaké váhové limity jsou uváděny v technických průkazech tažného auta a přívěsu. Zato celníci se zabývají i momentální hmotností, protože jejich hlídky disponují váhami.

Není ale až tak jasné, jak se posuzují situace, kdy je valník podle údajů v techničáku sice určen pro náklad s maximální povolenou hmotností do 2,5 tuny, ale ve skutečnosti je na vozíku jenom pár cihel, tedy okamžitá hmotnost není ani oněch 750 kilogramů.

Šlendrián zákonodárce

„Jde o šlendrián zákonodárce. Dotazoval jsem se policie, učitelů autoškol, právníka i prodejců, zda mohu jet s vozíkem, jehož reálné zatížení není vyšší, než dovoluje moje tažné vozidlo, ale v dokladech má vozík uvedenou vyšší váhu. Dostal jsem různé odpovědi: hlídky řekly jednou, že to neřeší, a jindy, že nemohu jet, že nemají váhu, aby vozík převážily. Právník a majitelé autoškol tvrdí, že zákon nedává odpověď,“ napsal Právu Jiří Vlach z Brna.