„Ministr dopravy Zdeněk Žák se otázkou fungování ŘLP či personálními změnami v této organizaci vůbec nezabýval,“ uvedla na dotaz Novinek Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Mluvčí ŘLP Richard Klíma uvedl, že ani společnost nemá ze strany ministra žádné oficiální informace o personálních změnách. ŘLP podle něj vysoce překračuje národní i mezinárodní ukazatele a pro odvolání ředitele proto „neexistuje důvod“.

Miliardová zakázka na systém řízení letového provozu

Firma za loňský rok vykázala hrubý zisk 336 miliónů korun při více než třímiliardovém obratu, čímž výrazně překročila plánovaný výsledek hospodaření. Jak uvedl server Česká pozice, na Klasovo místo by měl nastoupit Karel Kouklík, který již ve firmě působil coby šéf výcvikového střediska.

Probíhající veřejná soutěž na dodavatele nového systému řízení letového provozu má podle Klímy nahradit stávající systém, který firma používá již 15 let a v současné době již začíná zastarávat a do budoucna by nesplňoval požadavky.

„Veřejná soutěž je již v pokročilém stádiu a momentálně jsou ve hře již pouze dva uchazeči - španělská společnost Indra a francouzský Thales,“ dodal Klíma, podle něhož není cena zakázky specifikována, ale pro představu lze uvést, že nyní užívaný systém přišel na zhruba miliardu korun. Vysoutěžený systém by měl letovým dispečerům sloužit až do roku 2025.

Změny pod palbou kritiky

Personální změny ve vedení státních institucí, které provádí současná úřednická vláda, jsou terčem kritiky ze strany některých politiků. Vadí jim, že Rusnokův kabinet provádí čistky, aniž by k tomu měl mandát daný důvěrou Sněmovny. O důvěře budou poslanci hlasovat příští týden.

Nejkontroverznější škatulata má na kontě ministerstvo dopravy a ministerstvo kultury. V dopravě je ministru Žákovi vytýkána razantní výměna dozorčí rady Českých drah, která následně odvolala představenstvo v čele s ředitelem Petrem Žaludou, na jehož místo dosadila Dalibora Zeleného, který podnik řídil v době, kdy byl premiérem Miloš Zeman.

Kromě toho se Žák chystá také provést změny ve Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), ve které by chtěl mít podle svých slov více odborníků.

Obrovský rozruch pak vzbudil ministr kultury Jiří Balvín, který odvolal ředitele Národního divadla Jana Buriana, a to přesně v den, kdy nastoupil do funkce. Balvín svůj krok odůvodnil tím, že Burian neprošel otevřeným výběrovým řízením, které chce vypsat. Odvolaný ředitel oponoval, že ho vybrala odborná komise podle všech evropských standardů. Krok vzbudil tvrdou kritiku ze všech stran politického spektra a odsoudili jej i čelní představitelé české kultury jako nehoráznost.