Poté na dvě desítky tisíc návštěvníků vychutnávaly v sérii leteckých ukázek umění pilotů i ladnost jejich strojů.

Vrtulníková show na hradeckém letišti

Na vrtulníkovou show dorazily tisíce lidí

FOTO: Ludmila Žlábková, Právo

„Vinou počasí se však neuskutečnil avizovaný slet vírníků. Tedy strojů, které na rozdíl od helikoptéry potřebují ke startu i přistání rozjezdovou plochu. Původně jich mělo do Hradce přiletět několik desítek,“ upozornil Tomáš Zdechovský, mluvčí přehlídky, která je zřejmě největší svého druhu v Evropě.

Vírníci potřebují ke startu i přistání rozjezdovou plochu

Vírníci potřebují ke startu i přistání rozjezdovou plochu

FOTO: Ludmila Žlábková

Přesto nebyli návštěvníci leteckého dne ochuzeni o možnost seznámit se zblízka s těmito stroji. Byly totiž zastoupeny mezi zhruba 120 vystavenými typy letadel, vrtulníků a právě vírníků. Mezi nimi například Calidus, Cavalon a MT Sport od Nirvany a Flyway, tři polské vírníky Zen, italský Magni Spartan.

Vrtulník Mi 171

Vrtulník Mi 171

FOTO: Ludmila Žlábková, Právo

Ve vzduchu se objevily nejrůznější typy strojů. Nechyběl například bojový vrtulník Cobra či záchranářské speciály, které se představily v průběhu ukázky zásahu záchranářů u hromadné nehody vozidel.

Vrtulníková show v Hradci Králové.

Letových ukázek se účastnila i helikoptéra záchranky z Ústí nad Labem.

FOTO: Ludmila Žlábková, Právo

Neuvěřitelnou shodnou okolností byl vrtulník hradecké záchranky odvolán přímo z této předváděcí akce k ostrému zásahu do Lánova na Trutnovsko, kde se zřítilo letadlo. [celá zpráva]

Video

Ukázka zásahu hasičů a záchranářů při požáru dvou aut

Zdroj: Ludmila Žlábková, Právo

Leteckému dni předcházel dvoudenní veletrh výrobců vrtulníků a další letecké techniky, jehož součástí byly i odborné semináře. Představen byl například nový motor H80 vyvinutý firmou GE Aviation.

„Oproti svému předchůdci má při zachování stejných rozměrů nižší hmotnost a o zhruba 50 koní vyšší výkon,“ pochlubil se obchodní ředitel firmy Milan Šlapák.

Vrtulníková show v Hradci Králové.

Ukázka zásahu u hromadné nehody

FOTO: Ludmila Žlábková, Právo

Zatímco na jedné straně výstavní plochy stály vrtulníky využívané například armádou, jako MI 171, či velké stroje z produkce firem Bell, Eurocopter či Agusta, nedaleko od nich se o své místo na slunci hlásily mnohem menší, ne však nezajímavé vrtulníky. Například Guimbal Cabri G2.

„Jde o lehký vrtulník francouzské výroby. Loni tu měl českou premiéru a nyní po roce provozu můžeme potvrdit jeho výborné vlastnosti. Díky trojlistému rotoru má letové vlastnosti podobné vlastnostem drahých a větších strojů. Takže se hojně využívá pro potřeby výuky. Při přechodu na větší typ stroje pak totiž nemají piloti takové problémy se přeučit,“ pochlubil se manažer prodeje Miroslav Fidranský.

„Po třiceti letech, kdy se vývoj v této kategorii vrtulníků prakticky nikam neposouval, to je nyní obrovský skok. Zejména v oblasti bezpečnosti. Je to vrtulník, který odpouští chyby pilotů,“ míní pilot Jan Krčil, který má nalétáno během sedmi let šest typů vrtulníků.