„Zdá se, že původní návrh ministerstva vrátit se po dvou dnech (kolapsu) ke starému registru a dopracovat ho by býval byl nejlepší. Je mi líto, že se mu Pavel Dobeš rozhodl dát druhou šanci. Považuji za velký problém a za chybu, že se nepřešlo na starý systém,“ řekla Peake v pondělí Právu.

Registr vozidel neběží, zasedne krizový štáb ministerstva

Na dotaz, jak se v celé situaci chce angažovat, Peake uvedla, že Dobeše požádá o písemnou zprávu s podrobným popisem potíží. „Budu chtít, aby mi vysvětlil, kdo nese odpovědnost za tragický výsledek zavedení nového systému,“ podotkla.
Vicepremiérka dodala, že si uvědomuje, že Dobeš „problém částečně zdědil“, jelikož dodavatel, firma ATS-Telcom, byl vybrán již v roce 2009.

Ministr dopravy Pavel Dobeš

Ministr dopravy Pavel Dobeš

FOTO: Petr Horník, Právo

„Je mi velmi líto, že takový velký problém se stal na ministerstvu, které má v gesci strana LIDEM. I s tím ohledem budu o vzniklé situaci mluvit s ministrem,“ uvedla.
Na otázku, zda je to na odvolání Dobeše, nechtěla vicepremiérka odpovědět. „Proberu to osobně s panem ministrem, nechci něco vzkazovat přes média,“ doplnila Peake.

Dobeš: Neodstoupím

Vážné varování přišlo v pondělí i od Nečase. „Premiér považuje výpadky v centrálním registru vozidel za závažné. Dnes (v pondělí) opakovaně mluvil s ministrem Dobešem na toto téma a vyžádal si situační zprávu s možností vyvození personální odpovědnosti pracovníků, kterých se problémy týkají,“ sdělil Právu mluvčí vlády Michal Schuster.

Dobeš však o demisi neuvažuje. „Nejsem připraven přijímat osobní zodpovědnost za projekt, který byl připraven na úrovni náměstků a který byl prezentován na poradách ministra jako bezproblémový a nekonfliktní,“ reagoval pro Právo.
Ministr řekl, že pondělní pád registru byl způsoben problémy na policejním prezidiu a že chyba není v jeho resortu. [celá zpráva]

„Vypadá to, že za celosvětové problémy může ministerstvo dopravy. V současnosti funkčnost ze strany dodavatele je, i když je pomalejší odezva a někteří se ještě musí se systémem sžít,“ prohlásil.

Do konce tohoto týdne Dobeš slibuje právní rozbor, který podle něj určí odpovědnost za jednotlivé fáze projektu, a na základě analýzy pak začnou padat hlavy.

„Postavíme se k personálním otázkám, kdo se jak angažoval v právním procesu celé zakázky, tedy termíny a podpisy, a seznámíme s tím širokou veřejnost,“ řekl.
Ministr uznal, že mnoho lidí spjatých se smlouvou z roku 2009 v resortu již nepracuje. „Ale je tu i řada ředitelů, kteří o tom měli informovat,“ dodal.

Výtka ministrovi nepadla poprvé

Peake se do Dobeše za kolabující systém pustila již minulé pondělí. Tehdy upozorňovala na to, že trpělivost lidí není nekonečná a že zavedení nového registru připomíná „přírodní katastrofu“.

Nefunkční registr vozidel způsobuje problémy mnoho motoristům

Nefunkční registr vozidel způsobuje problémy mnoha motoristům.

FOTO: Václav Šálek, ČTK

„Říkám to s plným vědomím faktu, že ministr dopravy náleží k nové politické straně LIDEM – liberální demokraté. O to víc mne šlendrián dodavatelské firmy mrzí,“ uvedla před týdnem.

Vicepremiérka Dobeše nekritizuje za dobu jeho ministrování poprvé. Před kolabujícími registry šéfovi dopravy vyčinila za to, že do karlovarské pobočky Ředitelství silnic a dálnic prosadil bez výběrového řízení někdejšího náměstka karlovarské primátorky Petra Keřku (dříve ODS), nechvalně známého z tzv. karlovarské losovačky před šesti lety. Dobeš nakonec na nátlak Peake nechal Keřku odvolat.

Vztah mezi vicepremiérkou a Dobešem lze považovat za spíše opatrný. Ještě když byli oba společně ve Věcech veřejných, Peake na jednání stranického grémia řekla Dobešovi, že mu nevěří a že nerozumí krokům, které podniká na dopravě.