Hlavní obsah

V dopravním podniku byl Augiášův chlív, řekl pražský primátor

– Praha

Pražský primátor Bohuslav Svoboda v diskusním pořadu České televize uvedl, že audit Dopravního podniku ukázal závažná zjištění. Podle něj například existovaly dvě verze různých smluv. Obhajoval také rychlou výměnu vedení, která zabránila podepsání nevýhodných smluv na opravy tramvají.

Foto: Petr Horník, Právo

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS)

Článek

„Nikdy jsem si nepředstavoval, že v něčem může být tak veliký Augiášův chlív jako v dokumentech (dopravního podniku),“ řekl primátor Svoboda a dodal: „Uvedu jediný příklad. Zjistily se dvě varianty smluv. Když jsme chtěli dohledat, proč se něco zakoupilo za určitou sumu, tak to nedohledáte. Jsou dvě smlouvy s různým číslem.“

Více Svoboda k auditu nechtěl říci, dokud nebude zveřejněn: „Já jsem vypustil, že existují dvě varianty.“ Nevyloučil ani případné trestní stíhání: „Všechny věci budou řešeny v souladu se zákonem. Pokud bude porušen zákon, bude to trestně právní odpovědnost, pokud to bude osobním, budu se řešit pracovně právními prostředky. ale my už jsme vyměnili i management na střední úrovni i oblast marketingu.“

Výměna vedení zabránila podpisu smluv

Právě u oblasti marketingu existuje podezření, že přes něj unikaly prostředky. Svoboda pak nijak nekomentoval případu možného vyvádění peněz na Panenské ostrovy přes smlouvu na tisk jízdenek MHD. Zmínil však, že jedním z důvodů výměny vedení byly i chystané smlouvy na opravy tramvají, kdy hrozila tzv. plzeňská varianta, tedy že by jako v Plzni patřily opravny výrobci tramvají.

„Byl to jeden z důvodů, proč jsem tak tlačil na to, aby dopravní podnik vyměnil vedení. Dnes se dá říci, že ten boj byl neskutečně důležitý. Plzeňský případ vidím, ale my ho nenásledujeme. Takto nevýhodnou variantu nepřijmeme. To co existovalo jako návrh smlouvy, která už měla být podepsána, se nepodepíše.“

Dodal ale, že u oprav zřejmě jistý outsourcing nutný je.

Nevýhodný nákup tramvají

Celá smlouva na nákup kloubových tramvají Škoda 15T ForCity, které jsou celé nízko podlažní, je považována za nepříliš výhodnou. Skoro se od ní nedá odstoupit. Tramvaje jsou navíc poruchové, mají potíže s podvozky, s tlumící gumou na kolech, která má tlumit vibrace, ale také s brzdami. Destičky se enormně opotřebovávají.

Na některých tratích navíc nové vozy nemohou jezdit a ty se kvůli tomu musejí rekonstruovat. Problémy přinesl už přechozí typ 14T kvůli neotočným podvozkům a vysokému měrnému talku na koleje. Způsoboval opotřebení tratí. Nové tratě na pražcích a zasypané štěrkem zase neumožňujícím, aby po nich jezdily vozy záchranné služby.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám