Hospoda se zcela zaplní jen při mezistátních sportovních utkáních nebo při místních derby. Individuálním sportům hosté do hospod fandit nechodí. Kulečník a šipky, u kterých hosté v hospodách trávili často i několik hodin, nahrazují speciální herny bowlingu. Konkurencí jsou i počítačové hry.

Proměny české hospody si všimli už i statistici a sociologové. Při srovnání průzkumů o české hospodě mezi lety 2004 a 2011 zaznamenaly podle Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) pokles významu hospody jako místa diskusí, výměny názorů, setkávání stálých hostů a místa dobré zábavy, pohody a odpočinku.

Výrazně však vzrostlo hodnocení hospod jako místa, kde je možné popít dobré české pivo a dostat jídlo, které marně v jiných zařízeních hosté shánějí na jídelním lístku.

Sice nenápadně, pozvolna ale přece jen dochází i k tomu, že návštěva hospod přestává být především výlučnou mužskou záležitostí.

Ženy do hospod

Ano, chodí více žen, potvrzují trend hospodští. Podle výzkumu CVVM to souvisí s tím, že hospody přestávají být nadměrně zakouřené a hlučné, zlepšuje se jejich vybavení, kde staré ubrusy a lavice nahrazují sice stylové, ale moderní židle a stoly, zlepšuje se i kvalita sociálních zařízení. Frekvence návštěv hospod se mezi roky 2004 a loňským rokem mírně snížila u mužů a mírně zvýšila u žen, uvádí průzkum CVVM.

V roce 2004 ženy chodily do hospod zhruba třikrát za dva měsíce. Loni ženy ale návštěvy zvýšily na dvakrát za měsíc a to zejména ženy mladších ročníků, ve věku 18–29 let.

Češi si sice udržují přední místo v konzumaci piva, ale jeho spotřeba klesá. Jestliže jsme v roce 2005 vypili v průměru 164 litrů, loni jen 145 litrů.

Dražší pivo má pestrou konkurenci

Může za to cena, říká šedesátiletý výčepní. Dříve host vypil čtyři pět šest „kousků“, ovšem cena se pohybovala kolem desetikoruny. V současné době cena až 20 a více korun za půllitr chuť redukuje.

Poznáváme, jak lidem ubývá volných peněz na zábavu, dodávají výčepní. Na změny cen reagují dvě třetiny návštěvníků hospod.

Svůj vliv má i růst obliby vína a nebývale široká a stále se rozšiřující nabídka kvalitních destilátů. Doba, kdy se dalo volit mezi „zelenou“, vodkou a rumem, je pryč. Dnes jen jediná značka – fernet – nabízí řadu modifikací, o nástupu zahraničních značek nemluvě.

Přes všechny změny ale zůstává česká hospoda velmi navštěvovaná. Dvě třetiny žen a 86 procent mužů podle CVVM udávají, že aspoň občas do hospody zavítají. Není rozdíl mezi návštěvami hospod ve městech a na vesnicích, pouze s tím rozdílem, že do hospod chodí méně žen na malých vesnicích. Přes růst cen piva nakonec Češi dávají přednost kvalitě.