Podle historika z Akademie věd Jaroslava Šebka nemá katolické ústředí právo s majetkem nakládat, ale v případě větších transakcí místním církevním organizacím radí. „O dispozici s majetkem rozhoduje i Vatikán, což se projevilo alespoň v nejzávažnějších kauzách za první republiky,“ řekl Právu Šebek.

Dodal, že Vatikán se tak snaží zabránit neprůhledným prodejům majetku, jako se tomu stalo před časem ve Slovinsku. „Aby se majetek nedostal do rukou pochybných šíbrů a společností. Pro církev a Vatikán je nejdůležitější strategie udržovat si důvěryhodnost a té by se měla držet i naše církev,“ uvedl historik.

Nejdůležitější bude maximální transparentnost

Podle Šebka budou mít církve problém po „60 letech odtržení od majetku“ a také kvůli obecnému nedostatku odborníků a hospodářů majetek spravovat. „Určitým řešení je to, že se církevní vedení bude snažit o co maximální transparentnost při vydávání majetku i při jednotlivých transakcích, protože po všech peripetiích bude veřejnost na všechny tyto otázky citlivá,“ podotkl.

S tím nesouhlasí církevní představitelé. Ekonom pražského arcibiskupství Karel Štícha soudí, že je jasně vidět, že církve umí hospodařit účelně. „Kdo projíždí vesnicemi a městy naší země, vidí, že fary a kostely vypadají zcela jinak než před 20 lety,“ uvedl v ČT.

Podle něj zpočátku použijí finanční náhradu na rekonstrukci objektů a nastartování hospodářské činnosti. „Doufám, že budeme majetek investovat tak, že k závěru bude schopen většinu nákladů svou produkcí pokrýt,“ řekl Štícha.

Duka: S majetkem budeme umět hospodařit
Co říkáte na to, že VV restituce tolik zdramatizovaly?
Po celých 20 let je to politická otázka a každá strana hledá své voliče. My jsme ale vytvořili pevnou koalici mezi církvemi. Jsme k sobě solidární, a jak se říká, kdo někomu nechá nahlédnout do peněženky, musí druhému věřit. Všichni jsme museli udělat ústupky a kompromisy. Pro některé by bylo nemožné dál měnit celý postup. Také jsme v časové tísni, protože je tu výrok Ústavního soudu, který umožňuje se o majetek soudit. Tyto spory by neprospěly nikomu.
Myslíte, že na rozhodnutí VV restituce podpořit zapůsobilo vaše úterní noční setkání? O čem jste jednali?
To by museli říci oni. Setkání bylo vedeno v duchu rozumnosti, vzájemné úcty a tolerance. Výsledek jsme ale nevěděli.
Vysvětlili vám své váhání?
Mohu pouze spekulovat, že VV chtěly jako v každé koalici politické ústupky za to či ono. Musím připomenout, že díky tomuto vyrovnání budou všichni vlastníci majetku chráněni před dalšími restitucemi a nedopadne to jako po Bílé hoře, kdy se resty a restituce řešily 150 let a leckterý majitel skončil na ulici.
Kritici dohody tvrdí, že církev nedokáže s majetkem hospodařit a že po čase přijdete znovu za státem a budete chtít pomoc.

Určitě ne. Já vím, že se za příklad dávají Trmice (v severočeské vsi podnikající farnost skončila bankrotem – pozn. red.). Máme v republice čtyři tisíce farností a několik set církevních právnických osob. Když se v jedné z nich udělá špatný krok z nešikovnosti či z neznalosti, není to důvod, abych se obával. To je spíše úspěch.

Ve větších majetcích, jako jsou lesy, zůstanou lidé, kteří tam pracují. Samozřejmě přijde výměna managementu, který nebude celorepublikový, ale bude na třech čtyřech místech. Za dvacet let už známe odborníky, o kterých víme, že tomu rozumí, že jsou čestní. Také budeme mít kontrolní orgány. Navíc to bude jištěno Vatikánem. Máme i seznamy lidí, kteří na tom budou pracovat. Samozřejmě jsme nemohli vyhlašovat konkurzy na pracovní místa. Máme dva týmy, které pracují na modelu, jak majetek spravovat.