Spokojenost ve stáří důchodová a zdravotní reforma vytváří. Nějak podobně – s trochou nadsázky – by mohlo v budoucnu vypadat vysvětlování vládních reforem. Hlavně té zdravotní a důchodové.

Kabinet hledá způsob, jak zlomit odpor vůči posouvání odchodu věku do důchodu, proti připlácení za zdravotní péči. O zdražování kvůli zvýšení DPH ani nemluvě.

Už jednou se vláda o vysvětlování pomocí odborníků pokusila, když najala PR agenturu a zmocněnce pro výstavbu amerického radaru v Brdech Tomáše Klvaňu. To ale dopadlo špatně, vládní masáž letáky, brožurami, akcemi a průzkumy odpor veřejnosti nezlomila.

Premiér Petr Nečas (ODS) nedávno přiznal: „Komunikace se určitě musí zlepšit, to je jeden z našich velkých hříchů.“ Zatím sice nechce potvrdit, zda si nyní vláda najme na vysvětlování reforem reklamní a marketingové agentury, ale mezi odborníky na komunikaci se to považuje téměř za hotovou věc.

„Určitě je naší povinností zlepšit komunikaci modernizačních reforem a budeme o tom velice intenzívně jednat, zvláště v souvislosti se zdravotní a důchodovou reformou,“ odpověděl v úterý Nečas na otázku Práva, zda vláda uvažuje o zapojení agentur do kampaně. „Neříkám, jestli to bude nějaká agentura nebo využijeme jiný způsob,“ dodal premiér.

Pokud vláda sama neumí vysvětlit smysl svých reforem, tak to za ni žádná agentura neudělá.politolog Jiří Pehe

A zástupci agentur tvrdí: vláda už to měla udělat dávno. Jejich zájem je logický. Jde o mnohamiliónové zakázky.

Vyhozené peníze?

„Vím, že je tady zájem se na to podívat, že si vládní sféra dělá nějakou rešerši, s kým by se to dalo dělat, ale zatím to není nic oficiálního, žádná soutěž nebyla vypsaná,“ řekl Právu ředitel agentury Ewing Public Relations Jiří Hrabovský.

Právě jeho agentura se angažovala v akci lékařů Děkujeme, odcházíme. Podle Hrabovského jsou reformy natolik obsáhlé a složité téma, že pomoc odborníků by byla namístě. „Nejde o to, aby agentura reformy podporovala, nebo je pomohla protlačit,“ prohlásil Hrabovský. Podle něj by mělo být cílem jejich vysvětlení a získání společenské shody.

Připomněl, že např. ve Velké Británii má vláda jako součást svých struktur podobnou agenturu. „Bohužel v našich zeměpisných šířkách vždy, když vláda nebo ministerstvo najde agenturu, tak se nikdo neptá, jestli je to rozumné, správné, ale okamžitě se zvedne odpor, že se plýtvá penězi daňových poplatníků, nebo že je to nějaký tunel,“ tvrdí.

V tomto odhadu se nejspíš nemýlí. „Pokud vláda sama neumí vysvětlit smysl svých reforem, tak to za ni žádná agentura neudělá,“ tvrdí politolog Jiří Pehe a dodává: „Obávám se, že v českém prostředí každá taková iniciativa je jen forma korupce.“

Pehe je přesvědčen, že vláda zbytečně utratí milióny. „Většina občanů reformám docela dobře rozumí a prostě je nechtějí. Nemyslím, že problém je v komunikaci, ale v arogantním chování vlády,“ řekl Právu.

S tím nesouhlasí např. ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek (TOP 09), který na dotaz Práva připustil, že právě jeho resort o profesionální kampani uvažuje. „Mělo by jít případně o vysvětlení toho, co konkrétně reformy obsahují a jak se lidí dotknou,“ popsal.

Naopak ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) o podobném kroku v případě daňových reforem neuvažuje. Těžko říct, zda proto, že je považován za „vládního strýčka Skrblíka“, nebo proto, že jako „reformní bourák“ věří vlastním schopnostem.

Desetitisíce až stamilióny

Profesionální kampaň přitom nemusí zbourat rozpočet, ale určitou díru v hubených dobách v něm přece jen udělat může. Záleží na jejím rozsahu a obsahu.

Podle Hrabovského se může cena pohybovat v řádu desetitisíců až stovek miliónů.

„Pokud by se omezila na psaní textu pro nějaké brožurky a podklady pro média, tak to mohou být deseti- až statisíce. Pokud by měla být kampaň půl roku nebo rok, byla rozsáhlá a kompletní, včetně využití všech moderních komunikačních prvků, může stát i stovky miliónů,“ odhaduje Hrabovský.
A je vůbec jisté, že podobná kampaň může vládě pomoci? Podle psychologa Karla Humhala je možné lidi zčásti přesvědčit. Je přitom jedno, zda to vláda bude dělat sama nebo s pomocí profesionálů.

„Zatím se politici uchylují jen k prázdným výrokům, ale pokud by dali lidem podrobné informace, mohli by část přesvědčit o správnosti svých kroků,“ řekl Právu. Ovšem musí to být přesvědčivý způsob. „Ne jako billboard, který jsem kdesi viděl a na němž byl naducaný politik s heslem: Na mě se můžete spolehnout. Takovému bych nevěřil ani náhodou,“ dodal psycholog.