Klaus si osobně vyzkoušel, jak se stroj ovládá, jde o mimořádně úctyhodný výtvor českých mozků a rukou. „Měli bychom to umět ocenit, i proto jsem sem dnes přijel. Chtěl jsem potěšit lidi, kteří se na tom podíleli,“ poznamenal prezident.

Energii potřebujeme

Klaus se prý snaží chovat racionálně vůči ekonomickým problémům země. „ Jsem celé desetiletí strašně nervózní z toho, jak všichni útočí na výrobu energie. To je strašně laciné gesto. Jestli chci něco zásadního změnit, tak bych měl začít šetřit ve spotřebě energie a ne útočit na ty, kteří mi tu energii zabezpečují,“ uvedl Klaus a dodal, že každému rozumnému člověku by mělo jít o to, aby česká ekonomika fungovala.

Celková výška rýpadla dosahuje 53 metrů

Celková výška rypadla dosahuje 53 metrů

FOTO: Karel Otcovský, Právo

„K tomu, aby mohla fungovat, potřebuje nějakou energii. Moc nevěřím těm módním vlnám, že zakážeme uhlí, zakážeme jadernou energetiku a postavíme všude větrníky. A proto si myslím, že touto symbolickou cestou je potřeba dát signál, že i takovéto věci jsou potřeba. A ne aby se všichni tvářili, že potřeba nejsou," řekl Klaus, který si na dálku rýpl do německých politiků, kteří kvůli strachu z jádra zavrhují další provoz tamních elektráren.

„Jen se usmívám, když vidím, že v Německu zavřou jaderné elektrárny z bezpečnostních důvodů, ale jestli jste si všimli, tak na nemoc z ozáření ani v japonské Fukušimě, ani v Německu zatím nikdo neumřel. Ale na okurkovou chřipku už jich umřelo 22," dodal Klaus.

Prezident Václav Klaus obdivoval unikátnost velkorypadla.

Prezident Václav Klaus obdivoval unikátnost velkorypadla.

FOTO: Karel Otcovský, Právo


Kolos téměř stejně vysoký jako Petřínská rozhledna

Celková výška rypadla dosahuje 53 metrů, což je pouze o sedm metrů méně než měří Petřínská rozhledna. Stroj má délku bezmála dvou fotbalových hřišť, činí celkem 180 metrů. Průměr kolesa je 13 metrů, je tedy vysoké jako čtyřpatrový dům. Výkon pohonu kolesa je stanoven na 2x1150 kW, což odpovídá výkonu 30 vozů Škoda Octavia 1,6 TDI. Objem každého korečku je 1300 litrů a to znamená, že se do něj vejde obsah šestadvaceti padesátilitrových sudů piva.

Klaus si vyzkoušel, jak se obří stroj ovládá. Zážitek ho nadchl.

Klaus si vyzkoušel, jak se obří stroj ovládá. Zážitek ho nadchl.

FOTO: Karel Otcovský, Právo

Impozantní je i celková hmotnost rypadla téměř 5000 tun, na váze by jej tedy vyrovnalo téměř 2700 již zmíněných automobilů. Celkové náklady na vznik a výrobu rypadla KK 1300 dosáhly sumy 1,56 miliardy korun.

Rypadlo KK 1300 je určené pro povrchovou těžbu na lomu v dolech Bílina. Obří stroj pro společnost Severočeské doly navrhli, vyprojektovali a smontovali technici společnosti Noen a vyrobila jej společnost Prodeco. Kolesové rypadlo vzniklo v Česku po téměř pětadvaceti letech. Poslední stroj tohoto druhu byl uveden do provozu v roce 1987, také v dolech Bílina.

Uhlí se těží stále hlouběji

„Uhlí zde budeme těžit ještě řádově 40 let. Kvalitní vysoce výhřevné nízkosirnaté uhlí používané většinou pro teplárenské účely přitom těžíme ve stále větších hloubkách. Právě na nově vložený skrývkový řez v severní části lomu potřebujeme toto nové výkonné rypadlo.

KK 1300 nenahrazuje žádný stávající stroj, všechny je potřebujeme, ale nové rypadlo nám pomůže těžit skrývkové zeminy nad uhlím, kterých musíme odtěžovat stále více," uvedl předseda představenstva a generální ředitel Severočeských dolů Jan Demjanovič.